Cat de importanta este prima impresie in relatiile interumane?

0
332

Urmăreşte-ne şi pe FACEBOOK ca să fii la curent cu tot ce mişcă în Nisporeni.

“Doar superficialii nu judeca dupa aparente”, scria Oscar Wilde. Si, intr-adevar, mai ales in cazul intalnirilor scurte, aspectul are o importanta fundamentala, deoarece el este elementul in baza caruia, pe drept sau pe nedrept, suntem judecati.

Un studiu american vine in sprijinul ipotezei de mai sus si sustine ca impactul oricarui fel de mesaj depinde in proportie de 55% de felul cum aratam, in proportie de 38% de felul cum vorbim si doar in proportie de 7% de ceea ce spunem.

Urmăreşte-ne şi pe FACEBOOK ca să fii la curent cu tot ce mişcă în Nisporeni.

Impactul vizibil este ca un puzzle compus din mai multe piese: imbracamintea, postura, expresia. Totul trebuie ingrijit cu cea mai mare atentie, altfel exista riscul de a pierde ocazii bune din cauza unor detalii. Astfel:

– Igiena personala si aspectul ingrijit sunt imperative categorice;
– Hainele trebuie sa se potriveasca imprejurarilor; se recomanda evitarea excentricitatilor;
– Alegeti haine usoare (nervozitatea face sa creasca temperatura corpului);
– Pentru barbati: barba trebuie bine rasa sau bine ingrijita;
– Pentru femei: nu subevaluati importanta pieptanaturii. Parul buclat inspira feminitate, parul drept duce cu gandul la rigoare si precizie;
– Strangerea de mana trebuie sa fie scurta si precisa, nu moale si inerta;
– Nu va apropiati prea mult de interlocutor si nici nu cautati cu insistenta contactul fizic (strangeri de mana, batai pe umar);
– Un gest ce poate exprima apreciere este impingerea inainte a bustului, in timpul conversatiei, inspre interlocutor. Dar nu e cazul sa abuzati: cel mai bine este sa pastrati acest gest pentru a sublinia o afirmatie cu care sunteti pe deplin de acord.

Apoi, in pasul urmator, pentru ca intalnirea sa aiba rezultatul scontat, este foarte important sa creati un feeling adecvat in relatia cu interlocutorul. Iar in acest scop, exista doua abordari opuse: a cameleonului si a leopardului.

Cameleonul este acela care doreste cu orice pret sa adopte atitudinea grupului cu care interactioneaza, pentru a se simti parte integranta si pentru a fi acceptat. O alta abordare este cea a leopardului (din versetul biblic al lui Isaac: “Poate leopardul sa isi schimbe petele de pe blana?”): individualist la maximum, ramane totusi el insusi in orice imprejurare, in ciuda tuturor. Si, cateodata, poate actiona chiar si impotriva propriilor interese.

Cameleonul devine un interpret abil al personalitatii unei alte persoane si invata sa isi controleze propriile reactii in public, dar si sa le modifice, de indata ce isi da seama ca nu obtine rezultatele pe care le spera. Aceste persoane inteleg foarte repede care sunt trasaturile relevante ale mediului ce le inconjoara si se adapteaza rapid, atat din puncte de vedere al aspectului, cat si al comportamentului.

Cameleonii sunt mai numerosi in anumite categorii, anume acelea ale actorilor, vanzatorilor, politicienilor, diplomatilor si avocatilor. Viceversa, leopardului putin ii pasa daca este acceptat de interlocutor.

Formula magica: “camepardul”! De obicei, cei care au succes sunt o combinatie intre cele doua tipuri de personalitate descrise mai sus: cameleon si leopard. Lee Iacocca, parintele masinii Ford Mustang si artizanul relansarii automobilului Chrysler, este un exemplu in acest sens. Inca de pe vremea cand vindea masini in sudul Statelor Unite, el a adoptat o stratagema pentru a se face acceptat de ceilalti.

Dat fiind ca avea un nume destul de straniu pentru americani, Lido Iacocca, si l-a schimbat in Lee Iacocca. Sau, si mai bine, Iacocca Lee. El sustinea chiar ca Iacocca era prenumele (ciudat si deci usor de identificat), iar Lee numele de familie (fiind un nume foarte raspandit, il ajuta sa intre in “marea familie” a americanilor).

Odata ce a ajuns in varf, s-a transformat insa in leopard, exprimandu-se pe un ton foarte dur: “Ei bine, am ascultat parerile tuturor. Iata ce am decis sa fac”. Si asa a iesit la iveala dubla sa natura: cameleon si leopard.

Oricum, niciodata nu e cazul sa va dati peste cap propria personalitate in functie de exigentele situatiei si nici sa va modelati propria vointa dupa dorintele altora.

Un exemplu graitor in acest sens este tehnica de recrutare a propriilor colaboratori adoptata de un cunoscut director de ziar. Acesta le spunea aspirantilor la functia de redactor: “Hitler era, cu siguranta, sever. Sever, dar drept”. Cei care isi exprimau acordul cu acest punct de vedere, doar ca sa nu il contrazica, erau imediat trimisi la plimbare.

Urmăreşte-ne şi pe FACEBOOK ca să fii la curent cu tot ce mişcă în Nisporeni.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here