Dacă ar exista într-adevăr un risc semnificativ de securitate, compania aeriană ar opri imediat zborurile. Nu ar aștepta termenul de două săptămâni astfel încât să nu fie nevoită să plătească despăgubiri pentru anulare. Acest lucru miroase mai mult a comerț decât a siguranță. De această părere este un expert în aviație, care a comentat pentru Radio Europa Liberă decizia Wizz Air de a-și suspenda zborurile din și către Chișinău din 14 martie, transmite IPN.
„Pe baza evoluțiilor recente din Moldova și a consultărilor în curs cu diferite autorități și agenții locale și internaționale, Wizz Air a luat decizia dificilă, dar responsabilă, de a-și suspenda zborurile către Chișinău din 14 martie. În prezent, în spațiul aerian al țării există un risc crescut, dar nu iminent, compania aeriană monitorizează constant evenimentele și, dacă va fi necesar, va lua măsuri suplimentare pentru a asigura siguranța pasagerilor săi și echipajelor”, a anunțat compania aeriană pe 27 februarie.
Vorbind anonim, experți în aviație de la Budapesta au spus Europei Libere că este foarte posibil ca decizia companiei low cost să nu se bazeze în realitate pe securitate, ci pe considerente de afaceri sau de altă natură.
Experții au atras atenția asupra faptului că Wizz Air a anunțat anularea zborurilor la și de la Chișinău cu mai mult de două săptămâni înainte, un termen care se află deja în afara obligației de despăgubire a pasagerilor. Conform unei reguli a Uniunii Europene, dacă zborul este anulat cu mai puțin de două săptămâni înainte de plecare, pasagerul are dreptul la despăgubiri de câteva sute de euro, în funcție de durata călătoriei, pe lângă rambursarea prețului biletului. Faptul că Wizz Air a făcut anunțul cu doar o zi înainte de începerea termenul de două săptămâni sugerează, de asemenea, că decizia lor are la bază motive comerciale, și nu de securitate.
Dacă spațiul aerian moldovean ar fi cu adevărat riscant, Asociația Internațională a Transporturilor Aeriene și Organizația Aviației Civile Internaționale ar emite o recomandare, iar toate companiile aeriene urmează aceste recomandări fără ezitare. Momentan, nu există vreo avertizare oficială cu privire la spațiul aerian moldovean.
Europa Liberă a discutat cu alte companii aeriene care zboară la Chișinău. Austrian Airlines a spus că programul său de zboruri la și de la Chișinău rămâne neschimbat. Compania aeriană austriacă „monitorizează îndeaproape” situația locală „deoarece siguranța pasagerilor noștri și a echipajelor noastre rămâne întotdeauna prioritatea noastră principală”, se mai arată în răspunsul oficial oferit Europei Libere.
Reprezentanții unei companii aeriene românești au spus, în condiții de anonimitate, că riscuri există încă de la declanșarea invaziei rusești la scară largă în Ucraina, pe 24 februarie 2022, iar firma concurentă se putea retrage de la Chișinău din motive comerciale. „Noi înțelegem și vedem riscurile ce țin de Transnistria, ele nu sunt noi. Este o decizie unilaterală și nu vedem o altă explicație decât cea comercială”, au spus surse cu care au vorbit jurnaliștii Europei Libere.
- Votul e principala sancțiune a cetățenilor dată autorităților, primarul de Sângerei
- Problema violenței de gen trebuie educată din copilărie, susțin autoritățile
- Ziua Migranților, marcată în Moldova prin evenimente de solidaritate și incluziune
- Accident pe traseul Chișinău-Ungheni. O femeie și-a pierdut viața
- Maia Sandu merge la Bruxelles