În Finlanda, abilitățile de a detecta dezinformările și manipulările răspândite online sunt dezvoltate încă de pe băncile școlii, o competență crucială pentru a contracara un rău în creștere în secolul XXI, comentează AFP, potrivit portalului Brut.
„Cine ştie ce este un trol?”, îi întreabă Saara Varmola, profesoară de literatură şi limbă finlandeză, pe elevii săi de 14 şi 15 ani de la o şcoală din capitala Helsinki. Toţi ridică mâna, într-o țară care își învață cetățenii cum să analizeze critic conținutul media, să depisteze tentativele de inducere în eroare și să identifice știrile false.
Potrivit acestei profesorare, întrebările esenţiale de pus într-o lume saturată de informaţii sunt: „Cine se află în spatele conţinutului pe care îl urmăriţi? Ce produceţi voi înşivă şi care este responsabilitatea voastră?”.
Finlanda, printre țările fruntașe în alfabetizarea mediatică și informațională
Finlanda a fost una dintre primele din Europa care a definit o politică naţională pentru combaterea dezinformării online prin educație, în 2013. În 2019, aceasta a fost integrată în toate materiile din programa şcolară, predate din învăţământul primar până în cel secundar. Educaţia „în domeniul informațional este esenţială pentru consolidarea rezilienţei societăţii, iar Finlanda a înţeles acest lucru foarte devreme”, a declarat pentru AFP ministrul educației Anders Adlercreutz. Proporţia informaţiilor care provin din presa tradițională este în scădere, astfel că este „extrem de important să fii capabil să evaluezi critic ceea ce citeşti” din alte surse, subliniază el.
Finlanda ocupă primul loc în Indexul european al competenţei mediatice, care compară în fiecare an capacitatea a 41 de ţări de a face faţă dezinformării, de la crearea sa în 2017 de către Open Society Institute din Bulgaria. Indicele se bazează pe criterii precum calitatea educaţiei, libertatea mass-media şi nivelul de încredere în cadrul societății.
Anul trecut, Finlanda a fost urmată îndeaproape de vecinii săi nordici Danemarca, Norvegia, Estonia şi Suedia.
Cheile succesului finlandez
Potrivit ministrului educaţiei, cheia succesului Finlandei constă într-o abordare colaborativă între mai multe sectoare ale societăţii. „Şcoala, media, ziarele, întreprinderile, bibliotecile, muzeele… Toată lumea este implicată în această muncă” destinată celor 5,5 milioane de locuitori ai ţării, explică Anders Adlercreutz. Finlandezii au, de asemenea, încredere în instituţiile lor, remarcă Leo Pekkala, director adjunct al Institutului Naţional al Audiovizualului din Finlanda (KAVI) – o instituţie responsabilă cu punerea în aplicare a politicii de alfabetizare mediatică şi informaţională. „Avem mare încredere în forţele de apărare, în armată, în poliţie şi în guvern. De asemenea, avem încredere în politicienii noştri şi în mass-media”, a declarat acesta.
- Droguri confiscate în valoare de 150 de mii de lei. Doi tineri riscă până la 15 ani de închisoare
- 12 participanți, în finala națională Eurovision
- Peste 6 mii de consumatori din raionul Ialoveni au rămas fără gaze naturale
- Un bărbat din Orhei a ars de viu. Incendiul ar fi pornit de la o plapumă electrică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică