Anual, sistemul educațional se schimbă, progresează și vine cu competențe noi în fața elevilor, deși nu toți cetățenii sunt de acord cu acest lucru. Rodica Marian, șef adjunct al Direcției Generale Învățământ Tineret și Sport Nisporeni, menționează că se depune zilnic muncă enormă pentru a putea schimba situația spre mai bine.
„Întreprindem toate măsurile necesare, monitorizăm activitatea instituțiilor de învățământ, tocmai pentru a asigura condiții optime de realizare a procesului educațional în instituțiile din raion. Sigur că contextul pandemic a influențat desfășurarea ordinară a procesului educațional, totodată acest lucru a stimulat foarte mult dezvoltarea competențelor digitale atât a cadrelor didactice, cât și a elevilor, trebuie să recunoaștem acest lucru și să-l acceptăm ca un progres în dezvoltarea sistemului educațional„, a menționat Rodica Marian șef adjunct DGÎTS Nisporeni.
Dacă unii critică metodele de predare, alții învinuiesc pandemia în agravarea situației din educație. Care este părerea angajaților din educație și dacă este mai bine sau mai rău, ne vorbește Rodica Marian: „Au fost organizate foarte multe formări, cursuri de digitalizare a cadrelor didactice, dezvoltarea competențelor digitale ale cadrelor didactice în scopul desfășurării eficiente și calitative a procesului educațional, ceea ce o considerăm o reușită pentru sistemul nostru. La moment, procesul educațional la distanță poate fi realizat cu un grad mai mare de facilitate, dacă ar fi să ne amintim perioada de început de pandemie, anul 2020, când lucrurile stăteau total altfel„.
Dacă unii apreciază sistemul educațional din țara noastră, alții îl condamnă în fel și chip. Părerile oamenilor sunt diferite, iată care sunt câteva dintre acestea:
„Pot spune că este prea dificil, însuşi predarea temelor. Cred că nu. Este unul mediu„.
„Sistemul educaţional din Republica Moldova este destul de dezvoltat. Problema marei majorităţi este faptul că nu e dorinţă. De asemenea, un alt punct de gândire pentru tinerii noştri ar fi faptul că tinerile talente nu sunt apreciate şi majoritatea pleacă din păcate peste hotare„.
„Cred că s-ar mai putea de lucrat la el, eu de exemplu nu am plângeri. Sunt careva abateri care le văd la copilul meu şi s-ar mai putea lucra la el„.
„Din punctul meu de vedere sistemul nostru ar avea nevoie de mici îmbunătăţiri, pentru că sunt unele materii care sunt inutile şi sunt altele care ar trebui să fie perfecţionate. De asemenea este problemă şi cu manualele, pentru că se schimbă programul, dar noi învăţăm după manualele vechi şi deja ar trebui de adus în învăţământ profesori mai tineri care să înţeleagă viziunile şi percepţiile adolescenţilor„.
„Tot se dezvoltă treptat şi sunt mulţumit de aşa educaţie. Să fie persoane de la noi din ţară, căci asta este cea mai bună educaţie, cea maternă. Aceasta este pe primul loc în rest treptat se dezvoltă de la sine„.
„Sistemul nostru educaţional este bazat pe cel vechi, ca din Uniunea Sovietică, pentru că la noi se bazează pe real, uman spre exemplu la liceu se bazează pe real, uman, pe când în România este mai mult informatică, matematică, română, istorie, adică se bazează pe un domeniu mai vast. Este un sistem care nu este bine pus la punct„.
„Se poate face carte şi la noi în Moldova dacă vor copiii şi dacă au susţinere din partea părinţilor. Condiţii mai bune şi specialişti, să se aducă, nu sunt specialişti„.
„În primul rând profesorii sunt foarte în vârstă, asta mi se pare ceva oribil din puctul meu de vedere, copiii trebuie să fie în primul rând mai respectuoşi cu profesorii în primul rând, profesorii în sine să fie mai tineri, să dezvolte mai mult sistemul educaţional, fiind că ducem lipsă de educaţie foarte mult„.
Raionul Nisporeni este afectat de o problemă de nivel național care agravează foarte mult situația din învățământ. Care este aceasta, ne-a relatat Rodica Marian: „Problema cea mai drastică este scăderea strigentă a numărului de elevi în raion. Problema demografică nu este specifică doar raionului Nisporeni, este una de ordin național. Acest lucru influențează desfășurarea ordinară a procesului educațional. Avem instituții care sunt nevoite să comanseze 2 clase, pentru a putea finanța desfășurarea procesului educațional. Încercăm să ne adaptăm, să luăm decizii pe moment, să intervenim, să adoptăm decizii și să soluționăm problemele care apar cât mai efectiv„.
Totuși, rezultatele elevilor în cadrul concursurilor naționale, internaționale, examenele naționale și internaționale, dar și rezultatele obținute zi de zi, par a demonstra inversul și dovedesc că sistemul educațional se schimbă, iar munca profesorilor, în comun cu elevii, este observată și apreciată de toată lumea, însă nici acest lucru nu asigură succesul deplin al sistemului educațional din țară.












