Legea contabilităţii și raportării financiare nr. 287 din 15.12.2017 a intrat în vigoare începând cu 1 ianuarie 2019. Astfel, persoanele juridice care desfăşoară activitate de întreprinzător, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, autoritățile/instituțiile, (cu excepția autorităților/instituțiilor bugetare), reprezentanțele permanente şi filialele entităților nerezidente, organizaţiile necomerciale și reprezentanțele entităților nerezidente, persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepția titularilor patentei de întreprinzător și persoanele fizice care desfășoară activitate profesională în sectorul justiției (notari, avocaţi, executori judecătoreşti, mediatori, administratori autorizați) și birourile înfiinţate de acestea vor avea obligația să aplice noua lege intrată în vigoare.
Reiterăm faptul că, conform art. 4 al Legii nr. 287/2017 entitățile au fost clasificate în mai multe categorii, astfel fiind împărțite în entități micro, entități mici, entități mijlocii, și entități mari (conform criteriilor de transpunere a Directivei UE privind contabilitatea):
Categorii de entități |
Criteriul 1 |
Criteriul 2 |
Criteriul 3 |
Entitate micro |
≤ 5 600 000 |
≤ 11 200 000 |
≤ 10 |
Entitate mică |
≤ 63 600 000 |
≤ 127 200 000 |
≤ 50 |
Entitate mijlocie |
≤ 318 000 000 |
≤ 636 000 000 |
≤ 250 |
Entitate mare |
≥ 318 000 000 |
≥ 636 000 000 |
≥ 250 |
Potrivit art. 4 al Legii, entitățile se grupează de asemenea și în grupuri: mici, mijlocii și mari. Grupurile mici și mijlocii sînt scutite de întocmirea situațiilor financiare consolidate și a raportului consolidat al conducerii, cu excepția cazului în care una dintre entitățile afiliate este entitate de interes public.
Entitățile micro și persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător, după înregistrarea acestora ca plătitori ai TVA, țin contabilitatea în partidă dublă și întocmesc situaţii financiare prescurtate conform SNC, cu excepția societăților de investiții, societăților financiare holding, societăților financiare holding mixte, societăților financiare nonbancare și societăților holding cu activitate mixtă, care întocmesc situații financiare după cum urmează:
- Entitățile mici țin contabilitatea în partidă dublă și întocmesc situaţii financiare simplificate conform SNC.
- Entitățile mijlocii și entitățile mari țin contabilitatea în partidă dublă și întocmesc situaţii financiare complete conform SNC.
Entităţile de interes public țin contabilitatea în partidă dublă şi întocmesc situaţii financiare conform IFRS.
Organizaţiile necomerciale și reprezentanțele entităților nerezidente țin contabilitatea în partidă dublă și întocmesc situaţii financiare conform indicaţiilor metodice aprobate de către Ministerul Finanţelor.
Persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător, pînă la înregistrarea acestora în calitate de plătitori ai taxei pe valoare adăugată, persoanele fizice care desfășoară activitate profesională în sectorul justiției și birourile înființate de acestea țin contabilitatea în partidă simplă în baza contabilității de casă, fără întocmirea situaţiilor financiare, conform indicaţiilor metodice aprobate de către Ministerul Finanţelor.
Contabilitatea se ţine în limba română şi în monedă naţională, iar contabilitatea faptelor economice efectuate în valută străină se ţine atît în monedă naţională, cît şi în valută străină, în conformitate cu standardele de contabilitate.
Ciclul contabil al entităților va fi constituit din:
a) documentarea faptelor economice;
b) recunoaşterea şi evaluarea elementelor contabile;
c) reflectarea informaţiilor în conturile contabile;
d) întocmirea registrelor contabile;
e) inventarierea;
f) întocmirea situaţiilor financiare.
Trebuie de menționat faptul că, componența ciclului contabil diferă față de cea stabilită de prevederile Legii contabilității nr. 113/2007. A fost exclusă obligativitatea întocmirii balanţei de verificare și a Cărţii mari.
Cît privește documentele primare, conform alin. (9) al art. 11 din lege, în cazul în care acestea sînt întocmite în formă electronică, semnătura nu constituie un element obligatoriu (cu excepția documentelor primare cu regim special). În astfel de cazuri, modalitatea de identificare a persoanelor care au iniţiat, dispus şi/sau aprobat efectuarea faptelor economice respective se stabilește prin proceduri interne.
Corectările în registrele contabile se vor confirma prin semnătura persoanei care le efectuează, cu indicarea datei efectuării acestora.