Aproape 10 milioane de lei a cheltuit candidatul la funcția de președinte al Republicii Moldova din partea Partidului „Acțiune și Solidaritate” (PAS), Maia Sandu, pentru primul tur al alegerilor. Campania electorală a lui Alexandr Stoianoglo, candidat din partea Partidului Socialiștilor (PSRM), a fost mai ieftină, costând 4,6 milioane de lei. Publicația media CuSens a analizat rapoartele financiare ale partidelor, depuse la Comisia Electorală Centrală (CEC).
Printre donatori – deputați, primari, miniștri
Bugetul campaniei electorale a Maiei Sandu în primul tur a depășit 10 milioane de lei. Din acești bani, 3 milioane provin din economiile PAS (cotizații și donații adunate înainte de începerea campaniei), alte 750 mii de lei din alocațiile bugetare, iar aproape 6,3 milioane de lei din donații de la persoane fizice și juridice.
Conform raportului, aproximativ 40% dintre donatori sunt angajați ai instituțiilor publice sau ai companiilor cu capital de stat. Printre aceștia se numără 28 de deputați, opt primari și șapte miniștri, care au contribuit cu sume între 500 și 20.000 de lei, alături de 87 de pensionari care au donat între 100 și 13,5 mii de lei.
Cei mai generoși donatori au fost fondatorul companiei Your Story Interactive, Vladislav Chetroșca, și administratorul companiei Pietriș, Iurie Nastas, care au donat câte 82,2 mii de lei fiecare. De asemenea, Victor Bostan, directorul general și fondatorul grupului de companii care deține vinăria Purcari, a contribuit cu 82 de mii de lei.
Sandu a mai primit donații de la 34 de companii private, printre care Basconslux, Terraconstrucția și O’Key Imobil (428,8 mii de lei), Asconi, Glia-Vito și CRM Lines Company (164,4 mii de lei), Unitech Engineering Solutions, Intelligence Advice și Intellect Security (164 mii de lei), Elite Synergy (150 mii de lei) și Pro Invest (137 mii de lei).
Conform raportului, Sandu a cheltuit aproape întregul buget al campaniei – 9,9 milioane de lei. Peste 60% din fonduri au fost alocate pentru materiale electorale (ziare, postere, calendare, bannere) și publicitate, inclusiv pe Facebook.
Stoianoglo a economisit bani și pentru turul doi
Bugetul campaniei electorale a candidatului din partea Partidului Socialiștilor, Alexandr Stoianoglo, a fost de 6,6 milioane de lei. Din aceștia, 2,2 milioane de lei provin din cotizații și donații adunate înainte de începerea campaniei, peste 1,6 milioane de lei din alocațiile de la bugetul de stat, iar 2,7 milioane de lei din donații de la persoane fizice.
Stoianoglo a avut mai puțini donatori decât Sandu, aproximativ 150 de persoane. Printre aceștia se numără omul de afaceri Ivan Bișir și soția sa, Svetlana, care au donat 120 de mii de lei. Bișir este proprietarul mai multor companii din Chișinău și Taraclia. O contribuție substanțială a fost făcută și de angajații companiilor sale – Corten-vin Companie SRL și Agroseminvest. Opt persoane au donat 410 mii de lei. Ruda lui Bișir, omul de afaceri Iurie Iurovschi, a donat 60 de mii de lei. Dintre toți donatorii, 21 de persoane sunt angajați ai instituțiilor de stat, inclusiv trei primari și doi vicepreședinți de raioane.
În primul tur, Stoianoglo a cheltuit 4,6 milioane de lei din bugetul campaniei, peste 76% fiind alocate pentru materiale electorale și publicitate.