Deşi proiectul de eficienţă energetică implementat la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” din oraşul Ungheni este în plin proces de lucru, toate avantajele acestuia sunt deja simţite de elevi şi profesori. În clase a devenit mai cald, geamurile noi aduc mai multă lumină, iar tavanul nu mai curge. Cum s-a ajuns la acest proiect, datorită căruia procesul educaţional a devenit mai calitativ, ne explică directorul liceului, Petru Langa.
„Ideea privind implementarea unui proiect de eficienţă energetică a venit la Consiliul Raional Ungheni, încă din anul 2014, după care s-a făcut un audit energetic pentru mai multe clădiri din oraş, care urmau să fie propuse pentru un eventual proiect şi uite că liceul „Mihai Eminescu”, fiind cel mai mare liceu din raionul Ungheni, dar probabil şi pornind de la faptul că aici îşi fac studiile şi copiii din mai multe localităţi din raionul Ungheni, s-a pus accentul pe această instituţie. Ea a fost înaintată organelor statului, pentru a fi selectată în lista proiectelor finanţate de UE„, a menționat Petru Langa, directorul LT „Mihai Eminescu”, mun. Ungheni.



De la idee, până la realizare a fost o distanţă de 4 ani, astfel, în 2018 fiind pusă baza proiectului prin semnarea memorandumului, ca după acesta să urmeze lucrările propriu-zise. Totodată, acest proiect a fost şi o încurajare pentru administraţia şcolii, de a crea condiţiile de activitate conform standartelor europene, reparând majoritatea claselor de studiu şi dotându-le cu absolut totul necesar.
„În anul 2018 a fost semnat memorandumul între părţile interesate. Beneficiar este consiliul raional, primăria municipiului Ungheni, GIZ, ADR şi sigur şi instituţia noastră, ca însuşi lucrările, urmare a licitaţiei, să demareze în anul 2020. Este un proiect de eficienţă enrgetică, de aceea lucrările au fost alese cele care sunt eligibile acestui domeniu. Suma care iniţial a fost alocată este de 2,67 milioane de euro, drept că urmare a licitaţiei s-a obţinut o sumă mai mică pentru proiectul în cauză. Aceste lucrări vizează direct lucrări care sunt eligibile proiectului de eficienţă energetică. Este vorba de schimbarea integrală a reţelelor electrice, a reţelelor termice, a reţelelor de apă şi canalizare, vorbim de anvelopa clădirii, schimbarea geamurilor, acoperiş şi nu în ultimul rând bucătăria, unde urmează să se schimbe integral toate utilajele folosite anterior. După care sigur că urmează şi lucrări de amenajare a teritoriului şi mă bucur că în paralel cu acestea noi am reuşit şi graţie Consiliului Municipal Ungheni, graţie Consiliului Raional, să efectuăm şi lucrări de reparaţie capitală, în aşa fel, încât lucrările care sunt în cadrul proiectului, cu adevărat să capete un rezultat final pe potrivă, deci nu doar eficienţă, dar şi aspect„, a mai adăugat Petru Langa.
De faptul că acest proiect este la locul şi timpul potrivit, este convinsă şi Olesea Lupu, director adjunct al liceului, observând direct efectul proiectului asupra calităţii studiilor şi concentrării elevilor: „Când vorbim de o instituţie, în special o instituţie şcolară, neapărat că accentul se pune nu doar pe instruire, dar şi pe confortul, mediul care este creat şi cât de favorabil este pentru dezvoltarea copilului. Activez de mai bine de 25 de ani în domeniul învăţământului şi mă bucur împreună cu copiii, de faptul că avem nişte condiţii, dacă nu extraordinare, atunci foarte bune, aici unde îmi desfăşor activitatea de rând cu discipolii şi colegii mei. Faptul că deschizi uşa şi este cald, faptul că copiii au depăşit acea tensiune cauzată de frig, alte incomodităţi, vorbeşte mult, că şi procesul educaţional este productiv. Sălile de clasă sunt calde, coridoarele sunt calde, important este şi mediul în care se dezvoltă. Este un mediu, cu adevărat, corespunzător secolului„.
Elevii sunt cei mai entuziasmaţi. Fericirea li se citeşte pe chipuri, iar mândria de faptul că studiază într-o instituţie modernă, eficient-energetică îi însoţeşte peste tot.
„Înainte să ne includem în acest proiect, au fost nişte condiţii nu prea favorabile, pentru că era frig, lumină slabă şi multe altele, care ne stopau de la învăţătură. În urma acestui proiect am observat foarte multe schimbări spre bine, lumină mai puternică, căldură mai bună, iar pe viitor, pentru elevii care vor fi, condiţiile vor fi mult mai bune„, a spus eleva Natalia Gângu.
„Când am început studiile în această şcoală, eram foarte mic, dar ţin minte că erau probleme şi cu tavanul şi cu căldura. Era o şcoală de pe timpul Uniunii Sovietice, doar puţin renovată, dar odată cu acest proiect, începând cu schimbări mici, am ajuns la o schimbare foarte mare, de exemplu cum suntem în această clasă, e foarte cald, foarte bine, un loc pentru copii unde îşi pot dezvolta unele abilităţi„, a spus Cristian Sîrghi.
„Mulţi copii au început să vină mai cu plăcere la şcoală, într-un cabinet în care tu te simţi bine-primit, în care este lumină, căldură, tu vii cu plăcere şi vrei să înveţi altfel. Odată ce aduc un strop de ceva nou la noi în ţară şi ne arată cum poate fi mai bine şi mai frumos„, afirmă Adriana Cernei.



Unii elevi au luat acest proiect drept un exemplu, înţelegând că este o şansă de a schimba multe lucruri în comunitate, fiind ferm convinşi de faptul că pe viitor vor accesa fonduri europene, pentru a dezvolta oraşul natal şi întreaga ţară.
„Înainte nu am avut parte de căldură bună sau lumină, ceea ce dăuna foarte mult învăţării noastre. Acum s-a schimbat foarte mult. E lumina bună, căldura, nu mai avem de suferit anumite probleme. În caz că mai vin alţi elevi, la fel să se implice în alte proiecte, pentru că cu ajutorul lor proiectele o să evolueze şi la noi în ţară„, a spus Iaroslava Rotaru, elevă.
„Condiţiile s-au schimbat radical. Iarna era frig şi bătea vântul prin geamuri, uşile erau rele şi decorul rău, acum, însă, este de o plăcere de venit la şcoală şi mai uşor de studiat. Acest lucru dezvoltă oraşul nostru, face mai multe condiţii pentru populaţia oraşului şi pentru cei care învaţă aici„, consideră Andriana Revenco.
Și alți elevi ai instituției, sunt de părere că proiectul UE „Sporirea Eficienţei Energetice a clădirii Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din municipiul Ungheni” va motiva profesorii și elevii.
„Am o părere foarte bună faţă de acest proiect, fiindcă este unul senzaţional. Sunt mulţumită de acesta din considerentul că datorită lui în şcoală s-au făcut schimbări radicale. Beneficiem de toate facilităţile unui studiu benefic. Anii trecuţi nu era atât de cald în şcoală. Era imposibil să stai în tricou în clasă” a spus Alexandra Barbaş, elevă.
„Noi apreciem foarte mult condiţiile care le avem acum şi vreau ca următoarele generaţii să aprecieze la fel de mult şi poate mai mult şi să păstreze ceea ce au, pentru că şcoala noastră e singura care beneficiază de acest proiect, iar pentru acest lucru noi suntem foarte recunoscători. Tocmai de asta, copii trebuie să înveţe să aprecieze ceea ce au„, menționează Victoria Său.
Proiectele finanţate din fondurile europene au un loc aparte în societatea noastră. De această părere este Olesea Lupu, care menţionează ferm că fără finanţarea Uniunii Europene, multe lucruri ar fi practic imposibile în ţara noastră: „Cei care învaţă în acest liceu, care locuiesc în raza municipiului Ungheni, zic eu că câştigă dublu prin aportul UE, privitor la finanţarea diferitor tipuri de proiecte. Ungheniul este facilitat prin faptul că s-au investit şi se investesc până la momentul de faţă destule sume, cu aportul UE, care îmbunătăţesc condiţiile de viaţă a populaţiei, nu atât şcolare, dar şi a populaţiei din Ungheni. Elevii din instituţie, dar şi locuitorii, de rând cu părinţii, suntem totdeauna deschişi şi susţinem aceste intenţii şi pe unde este posibili, încercăm să ne implicăm şi să contribuim în măsura posibilităţilor, ca asemenea proiecte să fie de durată şi să fie de o anvergură pe cât este de posibil mai mare„, afirmă Olesea Lupu.
Circa 1260 de elevi şi peste 100 de angajaţi vor beneficia de condiţiile prielnice de studiu în incinta liceului, cuprinzând elevi din peste 25 de localităţi ale raionului Ungheni, fiind cel mai mare liceu din municipiu. Pentru acest lucru, directorul liceului, Petru Langa şi-a dat silinţa să acceseze aceste fonduri europene, însă, potrivit acestuia, doar accesarea fondurilor nu este de ajuns: „Accesarea fondurilor este rezolvarea unei părţi ai problemei, dar nu este a problemei integrale. Cu adevărat, noi de la bun început, de când am început implementarea proiectului, unul din scopurile noastre esenţiale a fost ca să dezvoltăm la copii grija pentru această contribuţie din partea UE. De aceste bunuri trebuie să se folosească nu numai generaţiile de astăzi, dar şi generaţiile viitoare. Desigur, mesajul meu este nu doar către benficiarii acestui proiect, dar în genere către toţi locuitorii şi a Ungheniului, şi a întregii ţări, ca aceste beneficii care ni le oferă UE, prin suportul în cadrul diferitor proiecte, nu doar să le valorificăm, dar şi să le asigurăm durabilitate prin contribuţia noastră, prin asigurarea unei mentenanţe pe potrivă, în aşa fel, încât cu adevărat de aceste bunuri să poată beneficia cât mai multă populaţie. Vreau în acest context să le mulţumesc mult structurilor UE pentru această contribuţie. Este una care nu doar ne crează condiţii adecvate de studii pentru elevi şi de lucru pentru noi, dar ele ne educă, de a proteja ceea ce avem, de a păstra şi de a asigura durabilitatea„.
Proiectul „Sporirea Eficienţei Energetice a clădirii Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din municipiul Ungheni” , este finanţat de Uniunea Europeană în cooperare cu proiectul „Modernizarea Serviciilor Publice Locale în Republica Moldova”, care este implementat de Agenţia de Cooperare Internaţională a Germaniei GIZ, în parteneriat cu Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului şi sprijinit financiar de Ministerul German pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare. Pe lângă condiţiile prielnice de studiu, consumul de energie în această instituție de învățămînt va fi redus cu 1500 MWh și emisiile anuale normate de CO2 se vor reduce cu 330 tone. Valoarea totală a proiectului este de peste 2,67 de milioane de euro.



















