ALBASAT
Actualitate Nisporeni Societate

Nisporeni: Rolul autorităților locale în asigurarea șanselor egale – responsabilitate și soluții pentru incluziunea educațională

În raionul Nisporeni, autoritățile locale demonstrează un angajament clar față de asigurarea șanselor egale pentru toți copiii, inclusiv pentru cei cu cerințe educaționale speciale (CES). Discuția recentă desfășurată în cadrul emisiunii cu tema „Incluziunea socială – șanse egale pentru toți în comunitatea noastră”, în studioul Televiziunii ALBASAT, a adus în prim-plan bune practici și soluții concrete implementate în domeniul educației.

Potrivit datelor prezentate de Olga Drumea, specialistă în Asistență Psihopedagogică, în Nisporeni se înregistrează o creștere constantă a copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) integrați în școlile raionului. În ultimii cinci ani, numărul acestora a urcat la aproape 400. Această evoluție reflectă nu doar eforturile continue ale autorităților locale, ci și implicarea activă a comunității și a cadrelor didactice, care contribuie la asigurarea unui acces egal la educație pentru toți copiii.

Rodica Marian, șefa Direcției Învățământ, Tineret și Sport Nisporeni, a prezentat exemple de succes din raion, subliniind că practicile eficiente apar atunci când există interes real și efort comun din partea tuturor actorilor implicați în procesul educațional calitativ. Unul dintre pilonii principali ai incluziunii este crearea centrelor de resurse educaționale incluzive în instituțiile de învățământ. La moment, în raion funcționează 19 astfel de centre, dotate cu specialiști pregătiți pentru a acorda suport copiilor atât în cadrul lecțiilor, cât și individual, în afara orelor de curs.

„Ne dorim să extindem numărul centrelor de resurse, astfel încât ideal fiecare instituție de învățământ să dețină unul. Planificăm ca anual, măcar 2-3 școli să deschidă astfel de centre. Cel mai nou proiect vizează Gimnaziul Isăicani, unde sperăm să implementăm această inițiativă până la sfârșitul anului curent sau, cel târziu, în anul următor”, a precizat Rodica Marian.

Un alt element esențial în procesul de incluziune este prezența cadrelor didactice de sprijin în școli. Aceste cadre nu doar oferă suport elevilor cu nevoi speciale, dar asistă și profesorii care predau alte discipline, contribuind la adaptarea procesului educațional la nevoile individuale ale fiecărui copil. Experiențele pozitive din raion arată că atunci când există colaborare între profesori, specialiști și comunitatea educațională, rezultatele sunt vizibile, iar elevii cu dizabilități severe reușesc să promoveze cu succes toate etapele școlii și să ajungă chiar la învățământul superior.

În cadrul emisiunii, Olga Drumea, specialistă în Asistență Psihopedagogică, a subliniat că angajarea personalului de suport – psihologi, logopezi și psihopedagogi – în fiecare instituție educațională, este esențială pentru progresul copiilor cu cerințe speciale. În lipsa acestora, o soluție complementară ar putea fi crearea unor echipe mobile, care să ofere servicii de asistență psihopedagogică direct în școli.

De asemenea, Drumea a menționat că formarea continuă a cadrelor didactice trebuie să fie adaptată realităților clasei, incluzând metode practice de lucru cu copii cu dizabilități severe, atât la nivel individual, cât și în grupuri mai mari. În plus, infrastructura școlilor rămâne un capitol esențial: rampe, pante și WC-uri adaptate sunt necesare pentru a asigura accesul tuturor elevilor la educație.

Discuția a evidențiat și rolul esențial al părinților și al comunității. Parteneriatul școală-familie este considerat fundamental pentru succesul educațional și incluziunea copiilor. „Părinții, manifestând deschidere și implicare, devin parteneri reali în educația copiilor, iar noi, cadrele specializate, trebuie să venim în sprijinul lor, să oferim suportul necesar și să contribuim la realizarea obiectivelor educaționale ale elevilor”, a menționat Rodica Marian.

Statisticile arată că în prezent în 19 instituții de învățământ din Nisporeni funcționează centre de resurse educaționale, iar planurile autorităților sunt să deschidă încă 10 centre în următorii doi ani, pentru a acoperi cât mai multe școli și grădinițe din raion. De asemenea, aproximativ 70% dintre cadrele didactice din raion au participat la programe de formare în domeniul educației incluzive, ceea ce reflectă efortul continuu de consolidare a competențelor profesionale.

Articolul face parte din proiectul „Mass-media locală în sprijinul incluziunii și coeziunii sociale pentru o societate echitabilă”, care își propune să contribuie la construirea unei comunități mai solidare, informate și deschise, în care fiecare persoană să beneficieze de șanse egale și de recunoaștere socială.

Related posts

Vicedirectorul SR Nisporeni, despre situația din secțiile COVID: Nu am fost puși în situația să alegem cui, prioritar, îi punem masca cu oxigen

Albasat

Alertă falsă cu bombă la Circul din Chișinău

Albasat

Halterofilul nisporenean Marin Robu a devenit campion european Under 23

AlbasatTV, Nisporeni