O expoziție inedită, „Focus pe astăzi”, invită iubitorii de artă pentru o singură zi în atelierul maestrului Mihai Țăruș din strada Dimo 7/2 a capitalei. Potrivit artistului, dialogul în spațiul cultural este minimalist, iar acest experiment artistic are drept scop incitarea curiozității și formarea unui dialog dintre artist, artă și atenția pe autenticitate, transmite IPN.
Astăzi pictorii au tot mai puțin nevoie de dialog artistic, mai ales în spațiul public, a menționat artistul Mihai Țăruș. „Deși atenția se concentrează pe astăzi, comunicarea este completată cu spațiul virtual. Astăzi nu mai este nevoie să te duci la Veneția să vezi Bienala, o poți vedea și studia la distanță, iar acest fapt are alte consecințe, și aici mă refer la comunicarea absentă în spațiul fizic al culturii. Expoziția din atelierul meu este o modalitate de a încerca să scot iubitorul de artă din zona de confort și să îl invit în atelierul meu unde vor fi lucrările mele și dialogul artistic. Într-o zi, privind o lucrare, m-am gândit că în context formal îi mai trebuie ceva: o formă geometrică, o ramă. Am asociat acest procedeu cu rama care apare în aparatele de fotografiat când apăsăm pe focalizare. Am aplicat același procedeu și în alte lucrări, gândindu-mă la importanța atenției atunci când privim o imagine fix sau avem o privire extensivă”, a spus pentru IPN Mihai Țăruș.
Mihai Țăruș este un pictor nonconformist, a spus artistul român Cornel Radu Constantinescu. „El adoptă comportamentul unui om de știință, preocupat de finețea analizelor strict plastice, care îngustează unghiul înțelegerii comune. O astfel de etapă, destul de atinsă, este și cea în care practică transferarea vizualității în timp. Încercarea e temerară, de vreme ce timpul nu poate fi ilustrat. În esență, spre deosebire de futuriști care, prin surprinderea unei forme în mișcare, postulau durata, Mihai Țăruș dezvoltă suite în lucrări, momente diferite ale unei forme, scurgerea timpului asupra ei. Efectul static presupune o mecanică mentală, care face sesizabil timpul, fie el și categorial, de ordin filosofic”, a subliniat Cornel Radu Constantinescu.
Artistul plastic Mihai Țăruș s-a născut la 10 decembrie, 1948, în comuna Sinești, Ungheni. În perioada sa de formare ca artist abordează și studiază în profunzime mai multe tehnici. Pune accent pe formă ca stare iminentă a dezintegrării oricărui dat. Se detașează de concepție – manifeste, preferând afirmația unor noi experiențe plastice abstracte și nonfigurative în creație. Publică articole de tematică atât în Republica Moldova, cât și peste hotare. Mărturiile sale pot fi găsite în albumul „Autoportret-Jurnal” de la editura Arc, 2021.
previous post