Ponderea știrilor TV în formarea de percepții și preferințe geo-politice a scăzut. Cu toate că a crescut puternic rolul televiziunilor independente în informarea pe subiecte internaționale, influența puternică a narațiunilor propagandei Kremlinului se menține pe prejudecățile construite în ani, dar și pe răspândirea continuă a acestora în mediul online. Constatările aparține experților de la Comunitatea WatchDog, care a prezentat rezultatele unor studii de monitorizare a conținutului știrilor externe și cu mențiunea actorilor externi la opt cele mai vizionate posturi de televiziune, transmite IPN.
Autorii studiilor, realizate în pentru perioada 23 octombrie – 1 decembrie 2022, și-au propus să compare felul în care sunt prezentați în mass-media actorii internaționali și felul în care se schimbă percepția despre aceștia a publicului. Studiul a cuprins analiza a peste 300 de buletine de știri și circa cinci mii de știri.
Experții WatchDog concluzionează că, în comparație cu anul 2017, rolul presei de stat și a celei controlate de Rusia a scăzut considerabil – de la 66% la sub 20%. Rolul cel mai mare în informarea despre evenimente internaționale prin știri TV îl au posturile TV independente.
Cel mai activ reflectă subiectele internaționale postul ProTV Chișinău, acesta fiind urmat de Jurnal TV. La polul opus se situează posturile NTV Moldova și Primul în Moldova, care au neglijat în mare măsură actualitatea internațională. Cele mai multe știri au vizat Rusia și Ucraina, o situație firească în condiții de război. Urmează știrile despre UE, SUA, România.
Cu toate că majoritatea știrilor care au vizat Rusia și pe Vladimir Putin au fost negative, nivelul de încredere a cetățenilor moldoveni în acesta rămâne destul de înalt. „Constatăm că eliminarea efectelor propagandei multianuale va dura încă mult, mai ales în condițiile unei dezinformări continui prin intermediul rețelelor sociale. La fel, una dintre presupuneri este că rolul televiziuni în formarea opiniei cetățenilor a scăzut”, opinează autorii studiilor.
previous post