Evenimentele anului 2020, în special regimul stării de urgență, au avut un impact semnificativ nu doar asupra activităților afacerilor mici și mijlocii, ci și asupra obiceiurilor consumatorilor. În această ordine de idei, și marketingul digital și-a schimbat direcțiile, iar antreprenorii și-au regândit bugetele în această perioadă de incertitudine. Ca în orice luptă pentru supraviețuire, cei mai puternici și pregătiți, cu siguranță, au și vor avea de câștigat.
Pentru a elucida mai bine situația, agenția de digital marketing SEOLITTE prezintă statistici relevante obținute pe baza activității de zi cu zi. Iată ce arată acestea:
– Site-urile de știri au înregistrat o creștere de +120%
- Site-urile cu produse pentru copii (alte tipuri de E-commerce) + 15%
- Companiile de creditare +675%
- Companiile producere a echipamentelor medicinale +70%.
În cealaltă tabără, afacerile mici și mijlocii din domeniul turismului, HoReCa și imobiliarelor au înregistrat scăderi de venituri de până la 90% – cifre alarmante, de altfel. Dacă majoritatea business-urilor au întâmpinat dificultăți în Offline (din cauza carantinei instituite de autorități), pe Online au loc câteva schimbări care vin în sprijinul afacerilor mici și mijlocii.
Așadar, cum va arăta marketingul digital după pandemia de Covid-19 și ce ar trebui să știe IMM-urile ca să se adapteze schimbărilor?
- Google My Business – mai puternic în perioada post-coronavirus
Primul care a simțit impactul direct al pandemiei a fost gigantul Google. Consumatorii panicați au asaltat căsuța de solicitări a motorului de căutare cu diferite întrebări, respectiv pornind avalanșa de schimbări și printre afacerile ce rulau o promovare în Google. Recent, Google My Business a înregistrat un update pentru perioada actuală de criză. Acesta a devenit un tool relevant în marketingul local, în special pentru afacerile care dețin mai multe locații. Una dintre cele mai eficiente sarcini în GMB este creșterea numărului de Google review-uri – 87%, acestea fiind vitale pentru promovarea eficientă a afacerilor la nivel local.
Această schimbare vine din noile obiceiuri ale utilizatorilor, chiar în prima săptămână de carantină. Numărul căutărilor zilnice de „servicii de livrare în apropiere” a crescut drastic în comparație cu solicitările de tipul „rezervare restaurant”. Devine evident că în perioada post-pandemică, Google My business va continua să fie o metodă de promovare online vitală pentru afacerile locale. În contextul actual al relaxării unor restricții, business-urile mici și mijlocii, care se vor redeschide, sunt îndrumate să-și actualizeze informațiile privind locația, orarul și disponibilitatea produselor și serviciilor.
- Buget scăzut pentru promovarea în Online – lipsă de previziune sau necesitate?
Concurența și-a modificat principiile și asta a dus la întreprinderea unor măsuri drastice, precum tăierea bugetului pentru Google Ads, promovarea pentru motoarele de căutare și chiar Social Media, fapt ce ar putea genera cheltuieli duble după trecerea pandemiei.
Să bați pasul pe loc cu aceeași strategie de promovare digitală nu pare a fi o soluție optimă în aceste timpuri de incertitudine. Așadar, ajustarea acesteia la necesitățile consumatorilor, după trecerea perioadei de pandemie și, în același timp, la specificul activității fiecărei afaceri, va ajuta la revenirea acesteia după scoaterea tuturor restricțiilor. Cu un sfat viabil vin specialiștii pentru IMM-urile cu bugete stopate pe digital, și anume: să nu cedeze din cauza comportamentului schimbat al consumatorilor, ci să investească în prezența pe Online, chiar și în perioada post-pandemie.
- Solicitare crescută pentru SEO și content marketing
Frica pentru pierderi joacă festa în perioade de criză, dar cum vor sta lucrurile când aceasta se va sfârși? Aici se vor forma două tabere: cei care au părăsit Online-ul și nu au văzut sens să se promoveze organic vs. cei care au continuat investirea în promovarea SEO și crearea de conținut calitativ. Sunt ușor de intuit consecințele în acest caz: mai puțini jucători pe fiecare nișă, respectiv, scăderi în rancarea organică a acestor site-uri în motoarele de căutare.
Când criza se va mai domoli, cu siguranță, regulile de bătălie se vor schimba și posibilitatea de concura de la egal la egal va fi mai mare decât înainte. Tot în această perioadă, reîncepe competiția și dorința de a întrece concurența în timp ce aceștia se mai gândesc, este tot mai arzândă.
În aceste momente de incertitudine, întreprinderile trebuie să acorde prioritate siguranței consumatorilor și angajaților. Afacerile care se descurcă cel mai bine se vor reîntoarce fără îndoială cel mai repede odată ce pandemia COVID-19 se va retrage. Până atunci, echipa SEOLITTE este aici să ofere 2 ore de consultanță gratuită pentru afacerile care încă nu s-au adaptat la schimbările impuse de criză, dar își doresc o revenire sănătoasă pe piață.