Miercuri, 17 iulie, Ministerul Muncii și Protecției Sociale al Republcii Moldova și Oficiul Consiliului Europei la Chișinău au lansat Campania națională pentru prevenirea și raportarea abuzurilor si violenței asupra copiilor, inclusiv în mediul online, cu sloganul „Vorbește, fii în siguranță!”. Una dintre activitățile Campaniei este promovarea Serviciului de asistență telefonică gratuită pentru copii: Telefonul Copilului – 116 111.
Campania se va desfășura în perioada iulie-octombrie 2024, având ca obiective educarea copiilor privind mecanismul de raportare a violenței, creșterea gradului de reacție a populației la orice formă de violență față de copii, promovarea canalelor de raportare a abuzurilor și creșterea gradului de raportare a cazurilor de violență asupra copiilor.
„De ce este necesară o astfel de campanie? Răspunsul e oferit de statistici. (…) Potrivit rapoartelor elaborate de Ministerul Educației și Cercetării, în instituțiile de învățământ din Republica Moldova avem anual în jur de 8000 de cazuri de violență împotriva copiilor. Aceste cifre ne oferă o imagine clară și crudă a realităților cu care se confruntă copiii”, a declarat Marius Ciprian Toth, șef adjunct al Oficiului Consiliului Europei la Chișinău, în cadrul evenimentului de lansare a Campaniei.
„Violența împotriva copiilor ia o diversitate de forme și are loc în locuri în care aceștia, de fapt, ar trebui să se simtă în siguranță. Vorbim de famili, școală, instituțiile rezidențiale, care formează așa-numitul cerc de încredere. De asemenea, în ultima perioadă asistăm la faptul că în mediul digital se proliferează din ce în ce mai intens violența împotriva copiilor”, a mai declarat Marius Ciprian Toth.
„Când vedem un copil cu semne de abuz sau de neglijență, trebuie să contactăm asistentul social, specialistul în protecția copilului, să mergem la Primărie, la profesori. Trebuie să raportăm această suspiciune. (…) Cu părere de rău, avem foarte multe cazuri de abuz și de violență de care nu cunoaștem”, a constatat Alexei Buzu, ministrul Muncii și Protecției Sociale.
Telefonul Copilului – 116 111
Una dintre activitățile Campaniei este promovareaServiciului de asistență telefonică gratuită pentru copii – 116 111, denumit și „Telefonului Copilului”. Lansat în 2014, serviciul este gratuit, confidențial, anonim și disponibil 24/24.
Potrivit ministrului Alexei Buzu, cifrele colectate de Minister arată că, în unele raioane, numărul de copii aflați în situații de risc este de șapte ori mai mare decât în alte raioane: „Concluzia de bază este că în unele raioane sistemul nu vede copiii care se află în situații de risc, și asta este o mare problemă. De aceea, efortul de comunicare pe care-l lansăm astăzi, cu privire la linia telefonică gratuită 116 111, este foarte important. Nu putem să asigurăm o protecție adecvată a copiilor din Republica Moldova dacă nu cunoaștem despre aceste situații de risc”.
„Telefonul Copilului poate să fie un exemplu de mecanism care permite un spațiu sigur pentru copii de a-și exprima îngrijorările și de a căuta ajutor nu doar pe tema violenței, dar și pe alte subiecte care țin de dezvoltarea sănătoasă a copilului. (…) Campania își propune să amplifice raza de acțiune a Telefonului Copilului, asigurându-se că fiecare copil din Republica Moldova știe că există cineva căruia îi pasă și e gata să asculte, și mai departe să acționeze în conformitate cu prevederile legale în materie”, a spus Marius Ciprian Toth.
„Suntem conștienți că o astfel de campanie nu rezolvă problema în sine, ci are rolul de a fi o piesă dintr-un puzzle mai elaborat care să permită instituirea unor mecanisme prietenoase pentru copii la nivel național”, a adăugat șeful adjunct al Oficiului Consiliului Europei la Chișinău.
În primele șase luni ale anului 2024, 2763 de copii au fost asistați la Telefonul Copilului. „Cele mai multe apeluri de la copii sunt cele în care ei solicită consiliere psihologică – 653”, afirmă Gabriela Tudureanu, managera Serviciului de asistență telefonică gratuită pentru copii.
Promovarea Telefonului Copilului va fi realizată prin intermediul spoturilor audio și video, inclusiv în transportul public și la posturi de radio și televiziune, precum și prin afișe și stickere dedicate plasate în locuri de interes public.
Mai multe detalii despre Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru copii pot fi accesate pe site-ul Telefonului Copilului.
Campania națională pentru prevenirea și raportarea abuzurilor si violenței asupra copiilor, inclusiv în mediul online, se desfășoară în cadrul proiectului „Protecția copiilor împotriva violenței și prevenirea acesteia inclusiv în mediul online în Republica Moldova” al Oficiului Consiliului Europei la Chișinău.