Au lucrat timp de patru decenii în învăţământ, dar încă mai vor să lucreze în şcolile din raionul Nisporeni. Nu îi sperie nici faptul că trebuie să facă naveta, nici nevoia de a se muta în altă localitate. Profesoara Anastasia Andrieș de la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” activează în școală de 49 de ani și nu intenționează să se lase de profesie. Își iubește meseria, pentru că astfel își cunoaște mai bine discipolii.
ANASTASIA ANDRIEȘ, PROFESOARĂ DE MATEMATICĂ: „În școală sunt din anul 1970, am fost încadrată în lucru după terminarea universității şi lucrez pană în timpul de astăzi. Lucrez profesoară de matematică, deja de 48 de ani, îmi sunt dragi copii, îmi place lucrul cu copiii. În prezent, profesorii tineri nu doresc să vină să lucreze şi ne-au încadrat pe noi, cadrele pensionare, care muncim cu toată dăruirea, ca să putem face faţă lucrurilor şi elevii să aibă profesori.”
Şi profesoara de istorie de la Liceul Teoretic „Boris Cazacu” din Nisporeni, este pensionară deja de mai mulți ani. Rămâne în școală pentru că încă nu are un înlocuitor, dar și pentru că pensia este prea mică pentru a-i acoperi necesitățile.
TATIANA GHEORGHIEV, PROFESOARĂ DE ISTORIE:”Dacă ajungem cu bine şi sănătoşi la 1 septembrie 2018 fac exact 45 de ani. Motive sunt multe, chiar foarte multe, cred că cel mai important motiv va fi faptul că îmi place ceea ce fac, trăiesc cu aceasta, nu îmi imaginez ce aş putea face dacă nu aş avea posibilitate de a face acest lucru. Mă motivează că lucrez într-un colectiv cu elevi tineri, cu elevi plini de energie de la care evident fiecare profesor se molipsește.”
ANASTASIA RUSU, PROFESOARĂ DE MATEMATICĂ: „Lucrez în domeniul învățământului din anul 1975. Întotdeauna m-a motivat dragostea de oameni, dragoste de copii, dragostea de ţară, dragostea de neam, dragostea de totul ce este frumos. Voi activa atât timp cât Dumnezeu o să-mi dea sănătate ca să pot să iubesc şi în continuare copiii, să mă bucur de dragostea lor şi a părinţilor, de respectul tuturor colegiilor care sunt în fiecare zi.”
Directorii de licee spun că le acordă o preferință mai mare cadrelor didactice care au depășit vârsta de pensionare decât celor necalificate.
VASILE VACARI, DIRECTOR LICEUL TEORETIC „MIRCEA ELIADE”: „În liceu, la momentul de față, activează 44 de cadre didactice, dintre care 11 sunt de vârstă pensionară. Ţin să le mulţumesc acestor cadre didactice că au acceptat să revină la ore, deoarece fără ei nu prea ne-am discurca la îndeplinirea curiculumului școlar. Ei se descurcă acum foarte bine, conducerea liceului este mulţumită de activitatea lor.”
EUGENIA NEGRU, DIRECTOAREA GIMNAZIULUI „ŞTEFAN CEL MARE”: „Atunci când vorbim despre cadrele didactice pensionare şi angajarea lor în câmpul muncii, în sistemul educațional, putem să facem referire cu siguranță la calitate, la performanţa la care dumnealor o au în acest sistem. Eu cred că sistemul de învățământ are nevoie de aceste cadre, deoarece ştim cu toţii că există o problemă în acest sistem vis-a-vis de angajarea tinerilor specialişti în sistemul de învăţământ.”
TULBURE ANGELA DIRECTOAREA GIMNAZIULUI „MIHAI EMINESCU”:”Am tot respectul faţă de cadrele didactice pensionare, dar, cu părere de rău, ei sunt reticenți la unele schimbări, anume la utilizarea tehnicii informaționale de calcul în timpul orelor şi a activităţilor extraşcolare, fapt ce denotă că nu doresc o schimbare spre bine.”
FONARI TATIANA, DIRECTOAREA GIMNAZIULUI SELIŞTE: ” În şcoală am 5 pensionari, consider că sunt importanţi mai ales în prezent, când nu avem tineri specialişti şi nu are cine preda orele în şcoală. Pensionarii îşi îndeplinesc funcţia mai bine decât tinerii specialişti, în prezent tinerii nu sunt atât de bine pregătiţi.”
SVETLANA CHIRTOACĂ, DIRECTOAREA GIMNAZIUL BĂLĂNEŞTI: „Importanţa cadrelor didactice pensionare este mare deoarece dispun de un bagaj mare de cunoştinţe, sunt mai responsabili comparativ cu cei tineri. Noi avem în colectivul pedagogic 2 cadre pensionare care îşi îndeplinesc cu demnitate funcţia, eu cred că ei ar trebui să activeze.”
INGA MUŞINSCHI DIRECTOAREA GIMNAZIULUI „ION CREANGĂ”, SOLTĂNEŞTI: „Astăzi suntem într-o situaţie destul de gravă. În sistemul nostru educaţional, majoritatea cadrelor didactice, cel puţin în instituţia mea, sunt cadre pensionare, aproximativ 50%. Nu vreau să le diminuez importanța, sunt cadre didactice foarte bine pregătite, cadre didactice excelente, cadre didactice care au o prestație extraordinară. Din păcate, actele normative în vigoare ne impun să-i eliberăm din funcţie, însă în locul lor nu vin tinerii specialişti, este o situaţie foarte gravă. Chiar trebuie de discutat această problemă, de revăzut actele normative pentru că în viitorul apropiat riscăm să rămânem fără cadre didactice.”
Şi elevii apreciază că dascălii pensionari sunt mai experimentați.
În Republica Moldova sunt 42 de mii de cadre educaționale. Salariul mediu al unui pedagog cu studii medii şi superioare oscilează între 2.700 şi 3.000 de lei. Cert este că atitudinea față de pensionari începe să se schimbe. Tot mai multe instituţii realizează cât de valoros este un astfel de angajat. Până la urmă, societatea per ansamblu nu își poate permite să piardă un dascăl experimentat și care are numeroase abilități.
Urmăreşte-ne şi pe FACEBOOK ca să fii la curent cu tot ce mişcă în Nisporeni.