În perioada 17 martie-30 iunie 2020, angajații Ministerului Afacerilor Interne au aplicat prevederile articolului 761 alin. (1) din Codul Contravențional de o manieră, oarecum, arbitrară, se arată într-o notă analitică a Asociației ADEPT. Este vorba despre amenda aplicată persoanei fizice pentru nerespectarea măsurilor de profilaxie, prevenire sau combatere a bolilor epidemice, dacă acest fapt a pus în pericol sănătatea publică. Constatarea ADEPT vine după ce marți, 30 iunie, Curtea Constituțională a hotărât că prevederea articolului este neconstituțională, transmite IPN.
În perioada respectivă (17 martie-30 iunie), polițiștii au avertizat aproximativ 460 de mii de persoane fizice și au întocmit 2806 procese contravenționale persoanelor fizice, pe acest articol. Potrivit ADEPT, a rămas absolut neclarificată modalitatea de delimitare între încălcările restricțiilor anti-COVID-19 combătute prin intermediul avertizărilor și cele combătute prin aplicarea amenzilor de tocmai 1100 de euro. Mai mult, a fost dezvăluit un caz când indulgența poliției, care a aplicat avertismentul în loc de amenda usturătoare, s-a soldat cu contaminarea și decesul ulterior al contravenientului.
Curtea Constituțională a stabilit că, la aplicarea amenzilor, agenții constatatori trebuie să demonstreze, iar instanțele de judecată să verifice în fiecare caz particular prin care acțiuni sau omisiuni persoana a pus în pericol sănătatea publică. Altminteri, lipsa stabilirii pericolului pentru sănătatea publică are ca rezultat neîntrunirea laturii obiective ca element constitutiv al contravenției. Curtea Constituțională a stabilit că legislatorul trebuie să reglementeze sancțiunile în așa mod ca instanța de judecată să aibă posibilitatea de a o individualiza în mod efectiv și rezonabil. Altminteri are loc lipsirea instanței de judecată de posibilitatea de a garanta dreptul la un proces echitabil.
Exemplificând, experții ADEPT au remarcat România, unde sancționarea persoanelor fizice pentru încălcarea restricțiilor anti-COVID-19 se efectuează într-un interval în care limita de sus este de cinci ori mai mare decât limita de jos, adică în intervalul 100 – 500 de euro, lăsând agenților constatatori și instanțelor de judecată posibilitatea individualizării sancțiunii. În Republica Moldova, acest interval este extrem de îngust 1100 – 1200 de euro. Mai mult, mărimea acestei sancțiunea este absolut disproporționată față de veniturile populației, care sunt de aproximativ patru ori mai mici decât în România.
Pentru a elimina posibilele incertitudini, pe lângă declararea neconstituționalității prevederii articolului 761 alin. (1) din Codul Contravențional, Curtea Constituțională a stabilit că, până la modificarea prevederilor neconstituționale, amenzile pentru persoanele fizice care vor încălca restricțiile de combatere a COVID-19 vor varia în intervalul 1 – 500 de unități convenționale, adică în intervalul 50 – 25000 de lei.
Experții ADEPT precizează că, în condițiile stării de urgență guvernanții s-au grăbit să adopte mai multe decizii care ulterior au fost declarate neconstituționale: asumarea răspunderii Guvernului, contractarea creditului de 200 de milioane de euro de la Federația Rusă, impunerea unor pedepse disproporționate cetățenilor și încălcarea drepturilor acestora la un proces echitabil, ceea ce este un semnal periculos.