Peste 100 de persoane din cadrul autorităților publice, mediului academic și de afaceri, organizațiilor societății civile, dar și experți din practica juridică și economică se întrunesc pe 8 decembrie curent în cadrul celei de a III-a ediție a Conferinței științifico-practice cu genericul „Adaptarea serviciilor publice la așteptările mediului de afaceri și provocările tehnologice actuale”. Evenimentul este organizat de Agenția Servicii Publice și Academia de Studii Economice din Moldova cu susținerea Programului de Reformă Instituțională și Structurală în Moldova al USAID.
Discuțiile în cadrul conferinței s-au referit la implementarea legislației europene din domeniul dreptului societăților comerciale în Republica Moldova, în contextul eforturilor naționale de pregătire pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Organizatorii își propun în rezultatul conferinței să identifice posibilitățile de aliniere a serviciilor publice la așteptările mediului de afaceri, dar și modernizarea cadrului legislativ pentru a facilita încadrarea inovațiilor tehnologice în circuitul civil, cu scopul de a susține performanțele mediului de afaceri.
Mihai Lupașcu, Secretar de Stat al Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, a declarant în debutul conferinței că transformarea digitală este o evoluție inevitabilă către o societate echitabilă și inclusiva, unde accesul la serviciile publice digitale devine un drept fundamental, iar angajamentul nostru este să facem acest viitor digital o realitate.
Mircea Eșanu, Directorul Agenției Servicii Publice (ASP), a declarat că Republica Moldova și-a asumat un parcurs curajos pe calea integrării europene, ceea ce presupune și o serie de condiționalități cărora trebuie să le facă față. În acest context, obiectul major al Agenției Servicii Publice pentru perioada imediat următoare este digitalizarea serviciilor publice. ”Dintre activitățile demarcate cu impact major în perioada imediat următoare, aș menționa crearea noilor registre informaționale și a unităților de drept, pe care ne dorim să le avem funcționale în vara anului 2024. În acest sens, doar într-un singur an, au fost scanate peste 8 mln. de file din arhiva unităților de drept, urmând să mai scanăm încă 8 mln. de file. In aceste registre vor fi incluse toate entitățile juridice, nu doar societățile comerciale, dar și gospodăriile agricole, condominiile, organizațiile sindicale și patronale. Astfel în premieră au fost înregistrate peste 800 de gospodării țărănești, circa 1300 de condominii, absolut gratuit am înregistrat peste 8000 de organizații sindicale și patronale”, a precizat directorul ASP.
Brian Wittnebel, Director Adjunct, Misiunea USAID Moldova, a Crearea platformei unde mediul academic, autoritățile publice și sectorul privat pot face schimb de idei privind provocările tehnologice cu care se confruntă sectorul privat cu scopul de a identifica cele mai optime soluții care contribuie la dezvoltarea în Republica Moldova a unei economii puternice, reziliente și favorabile pentru desfășurarea afacerilor.
Lucrările conferinței au inclus, de asemenea, și alte aspecte aferente implementării dreptului afacerilor în Republica Moldova, cum ar fi rolul organului înregistrării de stat în implementarea cadrului normativ din aria prevenirii spălării banilor, finanțării terorismului și proliferării armelor nucleare, realizarea atribuțiilor Agenției Servicii Publice în realizarea mecanismului desemnării procentuale și a atribuirii statutului de utilitate publică etc.