Comercianții de flori din strada Bănulescu-Bodoni din capitală spun că, după ce pandemia COVID-19 a lovit dur în activitatea lor, de ceva timp, vânzările au fost afectate și mai mult de restricția impusă automobilelor de a staționa pe banda extremă de stânga. Ei spun că inițiativa autorităților de a restricționa parcarea din fața gheretelor cu flori este bună, nu și interzicerea pentru cumpărători să staționeze pentru o perioadă scurtă. Alții suspectează că cineva ar ținti locul în care se vând florile, iar prin astfel de acțiuni și-ar dori să-i constrângă pe vânzători să plece singuri, transmite IPN.
Un comerciant spune că încă în primăvară, atunci când comerțul a fost restricționat, au existat pierderi destul de mari. O bună parte dintre clienți au trecut pe achiziționarea florilor online. Apoi, s-a restricționat parcarea pe strada Bănulescu-Bodoni și vânzările au scăzut din nou. Potrivit lui, cumpărătorii care încearcă să parcheze, chiar și pentru câteva minute, se aleg cu amenzi și, mai rar, doar cu avertizări. Cât despre sfatul autorităților municipale pentru cumpărători ca să parcheze pe străzile adiacente, bărbatul spune că acestea nici pe departe nu sunt mai libere. Și în aceste condiții, persoana, decât să meargă un kilometru pe jos, se duce la o altă florărie sau comandă online. Acesta crede că autoritățile nu s-au gândit la vânzătorii de flori atunci când au instituit această restricție. În opinia sa, pe porțiunea din nemijlocita apropiere de florărie ar trebui să fie permisă doar staționarea cumpărătorilor care conduc automobile.
O altă comerciantă spune că restricția cu privire la parcare a afectat nu doar florarii, dar și alți agenți economici din preajmă. Femeia spune că nu înțelege sensul acestei decizii. Or, chiar și cu eliberarea acestei benzi, ambuteiaje se creează. În opinia sa, nu ar fi atât de problematic, după cum se invocă, dacă li s-ar permite cumpărătorilor să staționeze pentru câteva minute, așa cum se întâmplă la alte florării. Vânzătoarea spune că se creează impresia că autorităților, pur și simplu, nu le pasă de oamenii care își câștigă pâinea din comerțul cu flori. Sau există cineva care țintește acest loc și creează astfel de condiții pentru comercianți, care să-i impună să plece singuri. Potrivit ei, activitatea este în pierdere, pentru că vânzările au scăzut, iar abia în decembrie au reușit să restituie datoriile create după ce au aruncat toate florile în luna martie 2020.
Încă o vânzătoare de flori este părere că autoritățile au procedat corect atunci când au interzis parcarea din fața gheretelor cu flori. Pentru că și atunci, cumpărătorilor nu le era ușor să găsească un loc de parcare și erau nevoiți să facă multe cercuri prin zonă. Ea crede că este incorect să sancționezi un cumpărător pentru că a staționat câteva minute în care a cumpărat un buchet de flori. Și această problemă ar putea fi soluționată, prin înlocuirea indicatorului rutier, fiind permisă staționarea. Femeia povestește că pe 14 februarie, poliția a amendat toți cumpărătorii laolaltă și într-o asemenea situație e clar că aceștia pur și simplu renunță să mai vină la această florărie. Comercianta nu exclude că măsura municipalității ar putea fi una politică. Potrivit ei, printre argumentele care vorbesc în favoarea acestei concluzii ar fi fost schimbarea pavajului pe trotuarul de pe strada Bodoni, lucru, care așa și nu s-a întâmplat.
„Sunt afectați toți agenții economici din preajmă – din cafenea, și farmacie, și schimb valutar și, desigur, noi. Parcă într-adevăr îi încurcăm cuiva aici. De ce să nu-i permiți omului pentru cinci minute să ia o floare? Se pare că vor să ia această piața de aici și le este indiferent că oamenii vor rămâne fără un loc de muncă”, susține o altă comerciantă. Femeia spune că nu înțelege de ce într-un alt sector astfel de restricții nu sunt impuse, dar anume aici, acestea se instituie. Potrivit ei, odată cu eliberarea benzii de mașinile parcate, șoferi au început să circule cu viteză mai mari și au avut loc și accidentări de pietoni. Or, existența mașinilor le reducea cumva din viteza cu care se deplasau. „Nu se mai gândesc la oameni. Lumea ași așa moare de foame pentru că nu are venituri. Și nu destul că nu creează locuri de muncă și alte condiții pentru un trai decent, dar ei închid piețe, și creează alte impedimente”, a mai spus femeia.
Contactat de IPN, primarul capitalei, Ion Ceban, a declarat că în zona respectivă nu este loc pentru parcare, iar soluția a venit ca o necesitate pentru a fluidiza traficul pe acest tronson. „De când s-a interzis parcarea, ambuteiaje în zonă nu există. Municipalitatea nu are interese în afară de cele ale locuitorilor capitalei și confortul oamenilor”, a mai spus edilul.
- Moldova va plăti 54 de milioane de lei – cotizații organizațiilor internaționale
- 52% din absolvenții de licee și-au continuat studiile în Moldova, anul acesta
- Clădirile publice și comerciale vor limita iluminatul interior cu cel puțin 30%. Decizie CSE
- Peste o mie de infracțiuni cibernetice în 2024, raport INI
- Din 1 ianuarie, energia electrică produsă ziua va fi tranzacționată doar pe piața internă