Guvernul de la Chișinău inițiază negocierile cu Guvernul României pentru modernizarea podului rutier între localitățile Sculeni (Republica Moldova) și Sculeni (România). Executivul a aprobat în ședința de marți componența delegației oficiale care va negocia acordul. Grupul va fi condus de Veaceslav Șipitca, secretar de stat la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, transmite IPN.
Podul a fost construit în 1964 și are lungimea totala de 113 metri. Ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Lilia Dabija, a menționat că în urma expertizei tehnice a podului, care a fost efectuată de partea română, au fost depistate defecte și degradări la elementele constructive ale podului. Lucrările de modernizare urmează să fie realizate până în 2027. „Importanța reabilitării acestui pod de frontieră este justificată atât de starea tehnică actuală nesatisfăcătoare, dar și de faptul că acesta este parte componentă a traseului european Iaşi – Sculeni – Bălți – Mohelerpodolsc – Vinnița –Zhitomirˮ, a precizat ministrul.
Lilia Dabija a menționat că actualmente, cu suportul Serviciului Vamal, se realizează reabilitarea punctului vamal, iar modernizarea drumului de acces urmează a fi realizată din cadrul mijloacelor Fondului Rutier, în acest scop fiind alocași circa 30 de milioane de lei.
De asemenea, vor fi inițiate negocierile cu România asupra proiectului de modernizare a podului rutier între localitățile Cahul (Republica Moldova)– Oancea (România). În acest scop se estimează a fi alocați de la 20 la 25 de milioane de euro. Lucrările de modernizare a se preconizează a fi finalizate până în 2027.
Guvernul Republicii Moldova inițiază negocierile și asupra construcției unui pod nou între localitățile Leușeni (Republica Moldova) – Albița (România). Se propune construire a două poduri paralele cu două benzi de circulație pe sens, costul lucrărilor fiind de circa 30 de milioane de euro. Costul lucrărilor va fi suportat de statul român, iar Guvernul Republicii Moldova va asigura finanțarea lucrărilor de modernizare și întreținere a infrastructurii conexe de pe teritoriul său, valoarea investiției constituind 10 milioane de euro. Pentru 50% din această valoare Republica Moldova de comun cu colegii din România a depus o solicitare privind acordarea unui grant din partea Comisiei Europene prin intermediul mecanismului de facilitare conectivității europene CEF. Alte 50% necesare pentru investiția respectivă urmează a fi negociate și discutate cu Banca Mondială, a menționat Lilia Dabija.
Modernizarea podurilor fac parte din strategia de țară Moldova Europeană 2020-2030. Conform strategiei, până în 2030 urmează să fie reabilitate/construite nouă poduri.
next post