Conducerea Inspectoratului General al Poliției a desfășurat, în mai multe raioane din țară, întrevederi cu reprezentanți ai administrațiilor publice locale. În cadrul întrunirilor s-a discutat despre deschiderea Poliției față de cetățeni. Mai exact, despre conceptul de Activitate Polițienească Comunitară, preluat de la Poliția Regatului Suediei.
La Nisporeni, întrevederea s-a desfășurat în incinta Consiliului raional. La ședință au fost prezenți primarii din raionul Nisporeni, vicepreședintele raionului Sergiu Sococol, reprezentanți ai Poliției Naționale și locale, precum și un expert al Poliției Suediei.
Reprezentanții Poliției au explicat ce reprezintă conceptul de activitate polițienească comunitară.
„Este un parteneriat cu cetățenii și administrația publică locală pentru identificarea și soluționarea problemelor de siguranță comunitară într-un anumit teritoriu. Poliția, la nivel local, va interveni către cetățeni și administrația publică locală pentru a identifica o problemă și împreună cu toți membrii din comunitate să intervenim, să găsim de ce se întâmplă această problemă, să găsim factorii care influențează problema dată și să ne orientăm activitatea noastră asupra rădăcinii acestei probleme și să o soluționăm, pentru ca cetățeanul să se simtă în siguranță.
Cel mai important factor al acestei activități îl constituie identificarea rădăcinii apariției acestei probleme. De ce se comite un anumit fenomen? De ce o anumită problemă persistă în comunitate? Fie că ea ține de siguranța publică, de exemplu cazuri de huliganism, de jafuri. Dar soluționarea problemelor nu ține doar de poliție. Un exemplu de problemă ar fi o gunoiște neautorizată, dar acea gunoiște poate fi un factor pentru alte probleme din comunitate. Sau poate iluminatul stradal. Lipsa iluminatului stradal într-o anumită localitate generează unele infracțiuni și aici vedem că și Poliția este cointeresată în instalarea într-un anumit perimetru a iluminatului stradal”, au explicat reprezentanții Poliției.
Activitatea polițienească comunitară se bazează și pe anumite principii.
„Principiul transparenței – de fiecare dată vom informa cetățenii despre problemele din comunitate și vom face schimb reciproc de informații. Astfel, vom afla de la prima sursă – cetățenii, care sunt nevoile și necesitățile lor. Un alt principiu este implicarea activă – cetățenii trebuie să fie încurajați să participe la luarea deciziilor în comunitate. Dacă nu vom comunica nu vom putea contribui la implicarea activă a cetățeanului. Ne vom baza de asemenea și pe principiul de diversitate – noi vom încuraja angajarea persoanelor din diferite grupuri ale societății în rezolvarea unor probleme. Contactul permanent – comunicarea permanentă cu populație, colaborarea cu toate instituțiile ce au atribuții pe linia siguranței publice”.
Expertul din cadrul Poliției Suedeze Bertil Rosenberg a prezentat practica Regatului Suediei în implementarea Conceptului de activitate polițienească comunitară, beneficiile, bunele practici, lecțiile învățate și recomandări specifice pentru Republica Moldova.
„Conceptul suedez este diferit față de conceptul din Republica Moldova. Noi avem o singură autoritate polițienească și nu avem sectoare de poliție, avem doar poliție la nivel regional. La moment avem 95 de regiuni și 219 primării.
Autoritățile publice locale (APL) sunt în strânsă colaborare cu școlile, sunt responsabile de serviciile sociale, amenajarea teritoriului, construcția drumurilor, a diferitor complexe sportive, îngrijirea oamenilor în etate.
La nivel regional, inspectoratele de poliție au responsabilitatea de patrulare, serviciul de prevenție, serviciul de investigație, serviciul de voluntariat. Împreună cu APL-urile noi avem foarte multe resurse. În ceea ce privește termenul de poliție comunitară noi utilizăm acest concept la nivel anual. De regulă, în această perioadă de timp, în octombrie, se începe procesul de identificare a problemelor”, a explicat Bertil Rosenberg.
Expertul a mai precizat că în Suedia există patru surse de informare pentru a vedea care sunt problemele în comunitate.
„Consultăm primăria referitor la problemele sociale. O altă sursă de informare sunt ofițerii de poliție, dar consultăm și statistica polițienească. Nu în ultimul rând o sursă de informație sunt cetățenii.
La început de noiembrie noi venim cu un raport cu privire la informația colectată, după care decidem care sunt problemele cele mai stringente care urmează a fi soluționate”, a conchis expertul suedez.
Activitatea Poliţienească Comunitară vine să înlăture golul de comunicare între poliţie şi societate şi să sporească nivelul de încredere în serviciile acordate de poliţie cetăţenilor, ridicând eficienţa, calitatea şi accesibilitatea acestora.
Conceptul de Activitate Polițienească Comunitară a fost preluat de la Poliția din Suedia, adaptat la nevoile Republicii Moldova și pilotat pe parcursul a 3 ani în 5 sectoare de poliție din diverse regiuni ale țării.