Mulți dintre compatrioții noștri s-ar întoarce cu bucurie în patrie și ar investi bani în Moldova, dar pentru aceasta trebuie să existe semnale clare atât din partea statului, cât și de la autoritățile locale, că ei știu cum să susțină business-ul. Declarația a fost făcută de Iurie Fala, director executiv al Asociației Producătorilor și Exportatorilor de Fructe „Moldova Fruct “ în cadrul dezbaterilor publice de la IPN „Cum și cui ajută Uniunea Europeană în Republica Moldova”.
Spre regret, a constatat expertul, acum nu avem astfel de semnale. „Am atestat începuturi bune, dar care, din păcate, nu au avut șanse de evoluare adecvată. De exemplu, ceea ce a fost realizat prin intermediul Fundației pentru dezvoltarea rurală a dat un rezultat excelent, dar trebuia să mergem mai departe. Chiar și în ciuda faptului aleșii consilierii locali deseori sunt ghidați de interese tenebre. Am creat Agenția pentru intervenții și plăți în agricultură – o structură foarte importantă, dar care nu a atins performantele de activitate, pe care le are cea din România. Avem o schimbare permanentă a puterii și, în final, reformele se derulează încet și prost”, a menționat Iurie Fala.
Potrivit lui, programele europene au dat un bun impuls modernizării mai multor domenii agricole. „Programul european de dezvoltare a inovațiilor și tehnologiilor a elaborat un modul, conform căruia au fost create peste 60 de întreprinderi de sortare și ambalare din întreaga țară. Proiectul „Livada Moldovei” ajută la atragerea investițiilor în dezvoltarea infrastructurii pomicole, proiectul „Filiera Vinului” – obținerea resurselor pentru dezvoltarea viticulturii și vinificației. În cadrul programului european de promovare a măsurilor de încredere, am creat o asociație asemănătoare cu a noastră în stânga Nistrului și împreună promovăm brandul “Moldova – un gust deosebit”. Asemenea proiecte contribuie la dezvoltarea și sporirea exporturilor. Cu toate acestea, nu avem încă o cultură suficientă de comunicare și cooperare internă. Acestea ar fi binevenite la nivel local, unde societatea, businessul și autoritățile ar putea trasa împreună priorități, și nu s-ar ghida de oportunitatea politică a momentului”, a menționat directorul executiv al asociației „Moldova Fruct”.
„În calitate de membri ai Asociației Europene a producătorilor de fructe și legume proaspete, ne deplasăm deseori în Olanda, care ne servește drept exemplu, pe cât de importantă este cultura de derulare a afacerilor si de administrare a business-ului. Ei au obținut rezultate impresionante, implementând tehnologii și reforme. Noi trebuie să ne ghidăm de astfel de standarde, precum și să dăm un semnal clar, că vrem cu adevărat să ne schimbăm spre bine”, consideră Iurie Fala.
Dezbaterile publice „Cum și cui ajută Uniunea Europeană în Republica Moldova ” au fost organizate în cadrul proiectului „Depășirea stereotipurilor de integrare europeană prin comunicare”, realizat de Agenția de presă IPN cu suportul Fundației Hanns Seidel.