Discriminarea reprezintă un fenomen care afectează mai multe grupuri din societatea Republicii Moldova. Combaterea acestui fenomen și promovarea dreptului la egalitate sunt aspecte importante pentru dezvoltarea comunităților și respectarea drepturilor fundamentale ale omului. La Liceul Teoretic „Boris Cazacu” din Nisporeni a avut loc o dezbatere pe tema dreptului la egalitate și combaterea discriminării, la care au participat reprezentanți ai autorităților, cadre didactice și elevi.

Invitatul principal, Vasile Cherdivari, șeful direcției pentru combaterea discriminării din cadrul Consiliului pentru Egalitate, a explicat cadrul legal privind egalitatea și formele de discriminare. El a subliniat că „dreptul la egalitate reprezintă recunoașterea și garantarea din partea statului a egalității juridice pentru toate persoanele aflate sub protecția sa.” De asemenea, a precizat că legea 121 privind asigurarea egalității menționează mai multe tipuri de discriminare, inclusiv discriminarea directă, discriminarea indirectă, hărțuirea și discriminarea prin asociere. „Cele mai frecvente domenii în care se constată discriminarea sunt câmpul muncii, accesul la bunuri și servicii, lezarea demnității și accesibilitatea limitată la instituțiile publice,” a adăugat Cherdivari.
ROLUL ȘCOLII ÎN PREVENIREA DISCRIMINĂRII
Profesoarele Tatiana Gheorghiev și Nadejda Babin, au discutat despre rolul instituțiilor de învățământ în educația pentru egalitate și respect reciproc. Tatiana Gheorghiev a afirmat: “Rolul școlii este să formeze nu doar cunoștințe, ci și atitudini legate de respect și toleranță. Respectul între elevi și între elevi și profesori este esențial. Dacă există respect și comunicare deschisă, spațiul pentru discriminare scade. De asemenea, deschiderea la dialog ajută la rezolvarea conflictelor și la prevenirea discriminării. Profesorii trebuie să susțină și să aprecieze corect elevii, iar comunicarea sinceră este un instrument important pentru o comunitate școlară sănătoasă.”
Nadejda Babin a adăugat că „Școala joacă un rol fundamental în dezvoltarea elevilor ca membri activi ai societății. Programul include discipline precum educația pentru societate, care pun accent pe drepturile omului și incluziune. Profesorii trebuie să fie modele de comportament, să încurajeze empatia și să creeze spații de discuție în care elevii pot exprima opinii diferite.”
Cele două profesoare au recunoscut că programa școlară conține lacune, în special în privința materiilor practice, cum ar fi educația emoțională, sănătatea și educația civică. Totuși, ele au evidențiat eforturile pentru a introduce ore interactive, jocuri de rol și discuții care să implice activ elevii.



VOCEA TINERILOR

Elevii Iuliana Vladelina Balaur și Victor Pavliuc au împărtășit experiențele lor și au subliniat nevoia de incluziune și egalitate în comunitatea școlară. „Am fost martori la situații când colegi au fost tratați diferit. Este important să învățăm să fim deschiși și să respectăm fiecare persoană,” a afirmat Iuliana. Victor a menționat că „incluziunea înseamnă ca fiecare persoană să aibă acces egal la școală, la activități și la drepturi, indiferent de condițiile personale sau mediul din care provine.”
În discuție au fost aduse și exemple de incluziune practicate în localitate, precum integrarea refugiaților din Ucraina în școli sau includerea copiilor cu nevoi speciale în grădinițe. Aceste măsuri arată că în Nisporeni există eforturi pentru asigurarea accesului egal și reducerea barierelor sociale.
Dezbaterea a evidențiat necesitatea unei colaborări strânse între școală, familie și comunitate pentru promovarea unei societăți bazate pe egalitate și respect pentru drepturile fundamentale.






