ALBASAT
Societate

Prestația Guvernului la șase luni de la învestire și două luni de situație excepțională: pro și contra. Dezbateri IPN

Guvernul condus de Ion Chicu a împlinit de curând șase luni de activitate de la învestire. Totodată, de curând s-au împlinit două luni de la declararea stării de urgență instituită în legătură cu pandemia COVID-19. Și această perioadă, practic, fără precedent, de fapt, a constituit esența, forma concentrată a activității Guvernului actual în toată perioada sa de mandat timp de șase luni. Ce s-a făcut bine și ce s-a făcut mai puțin bine în trecut, cât și ce și cum e de făcut în viitor au discutat participanții la dezbaterile publice „Prestația Guvernului la șase luni de la învestire și două luni de situație excepțională: pro și contra”, organizate de Agenția de presă IPN.

Igor Boțan, expertul permanent al proiectului, a declarat că, trebuie menționat din start că Guvernul Chicu activează timp de jumătate de an într-o situație absolut neordinară și acesta este un criteriu în aprecierea activității sale. În primele patru luni de zile a fost un Guvern minoritar, iar în ultimele două luni a persistat starea de urgență. Totodată, un alt aspect important, în aprecierea activității Guvernului, ține de faptul că acest executiv este la jumătate de mandat, pentru că atunci când a fost învestit, în programul de guvernare era menționat că va activa până la alegerile prezidențiale.

Igor Boțan susține că un alt criteriu în aprecierea activității executivului se referă la programul de guvernare, care reprezintă principalul document, iar punctele de reper trebuie să se regăsească acolo. Însă, au fost făcute și anumite corecții în activitatea executivului, din cauza stării de urgență, instituită în perioada 17 martie-15 mai. „Și alt criteriu de apreciere a activității Guvernului, sigur că vine de la autoaprecierea pe care și-o face, aprecierea opoziției și, evident, sondajele de opinie. Dacă luăm per ansamblu toți acești factori, putem să avem o imagine despre modul în care a activat Guvernul în aceste șase luni”, a notat expertul.

Potrivit lui, odată cu instituirea stării de urgență, în majoritatea țărilor, Guvernul este cel care adoptă decizii de o manieră rapidă, eficientă, iar ulterior, Parlamentul verifică dacă măsurile luate au fost conform Constituției. În opinia sa, situația de pandemie a prins multe state în lipsă de experiență, iar modul în care acestea au acționat reprezintă lecții și exemple din care trebuie de învățat unii de la alții pentru a deduce cele mai bune practici, care să fie aplicate în eventualitatea celui de al doilea val de pandemie, care ar putea surveni.

Vasile Bolea, deputat din Fracțiunea Partidului Socialiștilor, a menționat că atunci când vine vorba despre anumite aprecieri, trebuie de pornit, în primul rând, de la datele oficiale oferite de Ministerul Sănătății, în condițiile în care în spațiul public au apărut date neveridice. Mai mult, autoritățile au întreprins acțiuni de combatere a fenomenului fake news. Potrivit lui, în această perioadă au existat dezbateri vizavi de datele cazurilor de infectare, de tratare. Însă, în acest sens, există și aprecierea reprezentanților Organizației Mondiale a Sănătății, care au notat că datele sunt cu mult sub acele prognoze sumbre făcute la început.

„Da, de remarcat este faptul că nimeni, nici sistemul sănătății Republicii Moldova, nu a lucrat în asemenea situații și nimeni nu s-a așteptat la un asemenea val și la o așa maladie, care a afectat, în primul rând, sistemul sănătății. Și nu doar la noi în țară, întreaga regiune și întregul glob pământesc. Și în cazul respectiv a trebuit să conjugăm eforturile pentru ca să întărim acest sistem al sănătății – și cu consumabile, și cu medicamente, și cu măsuri de protecție pentru angajații medicali”, a notat Vasile Bolea, președinte al Comisiei parlamentare juridică, numiri și imunități.

Potrivit lui, în toată această perioadă, Guvernul a beneficiat de donații, suport medical din partea mai multor organizații, state – Rusia, China, România etc. „Nimeni nu era pregătit de a combate această pandemie COVID-19. Pe parcurs, odată ce această urgie a intrat în Republica Moldova, evident a trebuit să întreprindem un șir de măsuri pentru a fortifica sistemul sănătății, pentru a primi acele ajutoare, pentru ca, împreună cu reprezentanții OMS, să se elaboreze acele protocoale privind combaterea acestei maladii, tratarea pacienților etc. Unele măsuri, la prima vedere drastice, pe care le-a întreprins Guvernul, poate au fost nepopulare. Însă, analiza statisticilor și a prognozelor experților OMS pentru Republica Moldova denotă un număr mai mic de cazuri de infectare și un număr cu mult mai mare de cazuri tratate. Deci, Guvernul și Ministerul Sănătății au reușit în această situație, iar sistemul este pregătit să combată un eventual al doilea val în toamnă”, a notat Vasile Bolea.

Sergiu Litvinenco, deputat din Fracțiunea PAS, a menționat că într-adevăr acest Guvern a fost în situația în care a trebuit să activeze în condiții mai puțin specifice. „Însă, acest lucru a fost asumat de către Igor Dodon și Partidul Socialiștilor, în momentul în care au decis, de teama unui procuror independent și de teama justiției independente, să demită Guvernul Maia Sandu și să-și instaleze un guvern de buzunar, un guvern strict electoral pentru Igor Dodon”. Parlamentarul consideră că problemele și lipsa rezultatelor acestui executiv au fost văzute încă în perioada pre-pandemie.

„Și aici vreau să aduc aminte tuturor despre faptul că acest Guvern a reușit „performanțe” să crească prețurile la transportul de pasageri. Acest Guvern imediat s-a transformat într-un Guvern de izolare internațională, pentru că aici nu a mai venit practic nimeni, și acest Guvern nu a mai contactat, nu a mai fost într-o relație normală, așa cum a fost Guvernul Maiei Sandu. Acest Guvern „a reușit” să oprească imediat finanțarea externă a Republicii Moldova. Partenerii externi nu ne-au mai dat bani. Acest Guvern a reluat imediat schemele și aici mă refer la contrabandă. Acest Guvern a oprit reforma justiției, acel concept nu a mai fost continuat. Mai mult ca atât, acest Guvern nu doar că a oprit reforma justiției, dar și a făcut pași înapoi”, a declarat Sergiu Litvinenco.

În ceea ce ține de aspectul sanitar, deputatul PAS a declarat că gestionarea crizei de către Guvern „este un eșec lamentabil, este o catastrofă”. Potrivit lui, conform unei analize cu privire la situația epidemiologică, în zece state, similare ca mărime a teritoriului și a populației cu Republica Moldova, într-o săptămână, în total, au fost înregistrate 708 cazuri de infectare. Or, în Republica Moldova în ultima săptămână s-a înregistrat o creștere cu 1 133 de cazuri. „Despre ce vorbesc aceste cifre? Despre faptul că acest Guvern este de o incompetență deosebită. Acest Guvern nu a putut să asigure personalul medical cu echipamente de protecție de la bun început – măști, mănuși etc. și urmare a acestor inacțiuni ale Guvernului, spitalele au devenit adevărate focare de infecție și practic, spitalele, în multe cazuri, din cauza incoerenței și incompetenței Guvernului, au fost acele structuri care au infectat regiuni întregi”, susține Sergiu Litvinenco.

Dezbaterile „Prestația Guvernului la șase luni de la învestire și două luni de situație excepțională: pro și contra” sunt ediția a 135-a din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”, sprijinit de Fundația germană Hanns Seidel.

Related posts

Cursul valutar oficial la 07.03.2022

Albasat

Munca de Freelancer. Cum să faci față mai multor proiecte concomitent

Albasat

Япония предоставит Республике Молдова грант на поставку медицинского оборудования

Albasat

Leave a Comment