ALBASAT
Moldova Plus

Instrucţiune completă cum să-ţi deschizi o afacere dacă eşti proaspăt absolvent universitar

Versiunea clasică a lucrului de birou şi a avansării în carieră este tot mai puţin atractivă pentru tânăra generaţie. Tinerii sunt plini de idei creative, entuziasm şi dorinţă, dar pe lângă toate acestea, ei trebuie să ştie care sunt paşii de a-şi transpune în realitate planurile corect şi legal.Am elaborat o instrucţiune completă, menită să-i ghideze pe doritorii de a-şi înregistra propria întreprindere în Moldova. Credeţi-mă, nu este complicat!

1. S-o luăm de la capăt. Cum se clasifică întreprinderile?
2. Vreau să-mi deschid o afacere. Cu ce să încep?
3. Este complicat?
4. Multe documente am de adunat?
5. Singur trebuie să scriu Statutul firmei?
6. Trebuie să am bani pe cont?
7. Cât timp durează?
8. Neapărat trebuie să-mi deschid un SRL?
Test: Eşti gata să-ţi deschizi o afacere?

1. S-o luăm de la capăt. Cum se clasifică întreprinderile?

Conform articolului (2) al Legii cu privire la susţinerea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, întreprinderile se împart în micro-, mici şi mijlocii.

Pentru o microîntreprindere este necesar ca:

 

·                        numărul mediu anual de angajați nu depăşeşte cifra de 9 persoane;

·                        suma anuală a veniturilor din vânzări nu depășește trei milioane de lei;

·                        valoarea totală anuală contabilă a activelor nu depășește trei milioane de lei.


În ceea ce privește întreprinderile mici:

 

·                        numărul mediu anual de angajați nu depăşeşte cifra de 49 de persoane;

·                        suma anuală a veniturilor din vânzări nu depășește 25 de milioane de lei;

·                        suma anuală a veniturilor din vânzări nu depășește 25 de milioane de lei.


Prin urmare, cel mai probabil afacerea post-universitară nu prea mare poate fi atribuită la categoria microîntreprinderi.

 

Alla Niahina, 24 de ani

proprietara magazinului de cadouri şi accesorii Millo’mania

Magazinul meu de cadouri a început cu vânzarea la târgurile orășenești, mai târziu am avut o „insuliţă” într-un centru comercial, iar după 3 ani am deschis un magazin în centrul Chișinăului. Evoluţia de la o afacere mică la una mijlocie nu a fost deloc uşoară. Am avut investiţii colosale, credite, datorii şi multe altele. A fost foarte dificil, dar de un lucru sunt sigură – a meritat efortul! În ceea ce privește perspectivele, ele există, dar trebuie să te înarmezi cu răbdare şi să depui efort colosal, deoarece există numeroase obstacole: sub formă de finanţe, căutarea angajaților, închirierea unei încăperi, iar taxa de chirie trebuie achitată indiferent dacă ai sau nu vânzări”.

2. Vreau să-mi deschid o afacere. Cu ce să încep?

Procesul de deschidere a propriei afaceri ar trebui să înceapă cu alegerea forme organizatorico-juridice. Conform Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi, antreprenoriatul poate fi practicat în următoarele forme organizatorico-juridice:

 

 

·întreprindere individuală;

·societate în nume colectiv;

·societate în comandită;

·societate pe acţiuni;

·societate cu răspundere limitată;

·cooperativă de producţie;

·cooperativă de întreprinzător;

·întreprindere de arendă;

·întreprindere de stat şi întreprindere municipală.


De regulă, pentru fondatori este dificil să decidă care va fi forma cea mai potrivită pentru o afacere, deoarece fiecare dintre ele are avantajele sale.De aceea, înainte de a decide ce formă organizatorico-juridică este potrivită pentru afacerea ta, este necesar de înțelege obiectivele pe care ţi le stabileşti, de exemplu: ce relație intenționezi să stabileşti în timpul activității (dacă vor exista mai mulți fondatori), cum intenționezi să împarţi răspunderea cu creditorii, care va fi modalitatea de a gestiona compania în timpul activității sale și multe alte sarcini la fel de importante.

Una dintre cele mai populare forme organizatorico-juridice de activitate de întreprinzător în Republica Moldova este SRL.

SRL (societate cu răspundere limitată) este o persoană juridică, întreprindere care poate avea până la 50 de fondatori.

Principalul avantaj al SRL-ului, în comparație cu ÎP (întreprinzător individual) este faptul că proprietarii SRL riscă doar cu capitalul companiei, iar Întreprinzătorul Individual poartă răspundere pentru activitatea sa cu bunurile personale, prin urmare, cu apartamentul, automobilul şi toate bunurile înregistrate pe numele său.

 

3. Este complicat?

Aşadar, deschiderea unui SRL pare o formă de înregistrare a persoanei juridice, mai sigură pentru a proteja averea personală.

În Republica Moldova un SRL poate fi înregistrat într-o zi lucrătoare, mai exact în 24 de ore, de la începutul zilei de lucru, care urmează după depunerea dosarului cu documentele necesare pentru înregistrare. Sau de urgenţă în decurs de 4 ore.

În termen de 24 de ore taxa de înregistrare este de 1149 de lei, iar în doar 4 ore – 4596 de lei.

Termenele şi tarifele se găsesc pe site-ul gov.md.

Puţin mai complicat ar putea fi închiderea firmei. Procesul de lichidare a firmei în Moldova este complicat, de aceea numeroase SRL-uri nominal activează, însă de fapt nu desfăşoară vreo activitate şi de fapt sunt îngheţate.

4. Multe documente am de adunat?

SRL trebuie să fie înregistrat la Camera Înregistrării de Stat. În prezent lista documentelor necesare este minimă: este necesar buletinul de identitate al fondatorului (sau a mai multor fondatori).

Funcţionarii de la Camera de Înregistrare alcătuiesc la faţa locului Statutul companiei. În anul 2014 a fost anulat capitalul social obligatoriu, care acum poate fi stabilit de către fondator.

Cererea de înregistrare se completează la faţa locului. În ea se indică:

 

·denumirea

·adresa juridică

·datele din buletinele de identitate ale fondatorilor

·numele administratorului

·cel mult cinci genuri de activitate

5. Singur trebuie să scriu Statutul firmei?

Contractul și Statutul de constituire a persoanei juridice se încheie și se aprobă de către fondatorii acesteia (participanți). De obicei, este o formă standard care doar trebuie semnată.

Până la înregistrate trebuie să decideţi care va fi denumirea firmei şi să vă prezentaţi la înregistrare cu câteva variante de denumiri. Înregistratorul va verifica dacă nu există o altă firmă cu această denumire. Te va surprinde faptul că multe denumiri vor fi rezervate deja.

Pe site-ul idno.md se poate verifica dacă există o firmă cu această denumire.

Antreprenorul Alexandru Golovin are o experiență bogată în antreprenoriat: şi-a deschis prima afacere la 18 ani, iar la 21 de ani a deschis binecunoscuta „Pesociniţa”, iar în prezent este proprietarul localului „DC Donuts & Coffee”. El ne-a relatat cum a ales denumirea localului său.

 

Alexandru Golovin, 25 de ani

proprietar de cafenea şi bar din centrul Chişinăului

„Oamenii trebuie să fie gata să denumirea pe care au ales-o pentru întreprindere, local etc. ar putea fi rezervată. Respectiv, Agenția Servicii Publice va refuza să o înregistreze. Eu am avut noroc în toate cazurile, nu m-am confruntat cu astfel de probleme. Mulţi au îndrăgit denumirea „Pesociniţa” şi încercau să ghicească care este provenienţa ei. De fapt nu este un secret sau un sens ascuns. Alegerea este simplă şi logică, cu toţii începem de la nisipieră şi formatul localului era de acest gen, oamenii se adunau să se odihnească, să danseze şi să joace la console. Exact ca în copilărie. Dar cu timpul creştem cu toţii din nisipieră şi totul se schimbă. Iată de ce localul preferat de toţi este închis deja, mai exact s-a transformat în cel mai bun cocktail-bar din oraș”.

6. Trebuie să am bani pe cont?

·                        După depunerea dosarului pentru înregistrare, trebuie să deschizi un cont în bancă. Lista băncilor, care dispun de licenţă corespunzătoare, este publicată pe site-ul Băncii Naţionale a Moldovei.

·                        Nu este neapărat să pui bani pe contul firmei imediat.

·                        După încheierea înregistrării, în termen de 24 de ore este necesar să te pui la evidenţă la Inspectoratul Fiscal.

7. Cât timp durează?

Înregistrarea, deschiderea unui cont bancar și fabricarea ştampilei durează câteva zile. Procesul de înregistrare se încheie cu înregistrarea în Registrul de stat, după care administratorului, tot el directorul, i se eliberează:

 

·                        hotărârea autorităţii înregistrării de stat;

·                        actele de constituire;

·                        extrasul din Registrul de Stat;

·                        ştampila.


Numărul unic de identificare de stat (IDNO), atribuit persoanei juridice este considerat codul fiscal.

O persoană juridică se consideră înregistrată în ziua luării hotărârii de înregistrare.

Sursa: lex.justice.md

8. Neapărat trebuie să-mi deschid un SRL?

 

Doar în cazul în care ai nu doar o idee abstractă de afacere, dar şi versiunile implementării lui, iar nimeni din prieteni şi apropiaţi cu o firmă deschisă nu este gata să-şi asume grijile legale pentru tine.

În linii generale, numărul de afaceri înregistrare este în continuă creştere.

Potrivit Registrului de Stat al întreprinderilor, în Republica Moldova, în perioada 5 iunie – 8 iulie, au fost înregistrate 390 de companii noi. Astfel, până pe 8 iulie, în registru au fost incluse 233 156 de întreprinderi.

Totodată, în luna iunie au fost înregistrate 232 765 de companii, cu 436 mai mult decât numărul de companii înregistrate în luna mai. Comparativ cu luna iulie 2018, numărul întreprinderilor a crescut cu 5290, iar față de iulie 2017 cu 12 637.


 

Respectiv, potrivit datelor statistice, sfera afacerilor se extinde, în pofida faptului că afacerile mici în republică sunt susţinute în mare parte de organizaţii private, ci nu de stat.

Igor Fomin

redactor-şef al MyBusiness.md

„Statul sprijină întreprinderile mici mai mult în declaraţii. De fapt trebuie de menţionat Organizaţi pentru dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (ODIMM), care, într-adevăr, implementează o serie de programe: PARE 1+1( atragerea banilor migranților în economie); START pentru tineri; Women in business și Business academy for women, Fondul de garantare a creditelor și alte câteva, mai puțin însemnate. Dar aceste programe sunt doar exemple sporadice, deşi sunt multe la număr. În Moldova nu a existat şi nu există susţinere sistematică a afacerilor mici şi mijlocii la nivel legislativ. De exemplu, scutirea de impozitul pe venit în primii trei ani de activitate. Este necesar un pachet amplu de legi, unul complex și de susţinerea acestuia de către Executiv. Pentru ca toţi cei care doresc „să atace” întreprinderile neprotejate de fapt (fără experienţă, cunoaşterea legislaţiei, inclusiv a Codului Fiscal şi bani pentru avocat) să ştie că „nu e bine să-i ofensezi pe cei mici!”.  În Parlament trebuie să existe un ombudsman pentru afacerile întreprinderilor mici şi mijlocii. Multe lucruri ar trebui să existe…”

autori: Nelli Stratulat, Alexandru Margarint

URMEAZĂ TESTUL PENTRU A AFLA DACĂ EŞTI GATA SĂ-ŢI DESCHIZI PROPRIA AFACERE?

 

Related posts

Documentarul „Generația C”

Albasat

Viața de pensionar. Realități diferite între Moldova și Olanda

Albasat

Agențiile de angajare – lozul (ne)norocos al tinerilor

AlbasatTV, Nisporeni