Potrivit Regulamentului, serviciul va fi prestat la nivel național de către un prestator public sau privat acreditat în condițiile Legii privind acreditarea prestatorilor de servicii sociale, care este contractat de către Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.
Serviciul va oferi următoarele servicii:
— suport informațional la telefon
— consiliere la telefon
— colaborare multidiscipliară pentru soluționarea cazurilor de încălcare a drepturilor
— identificarea cazurilor suspecte de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități și anunțarea acestora organelor competente și organizațiilor partenere
— sesizarea situațiilor de risc pentru viața, securitatea și integritatea persoanei cu dizabilități.
Totodată, cu acordul beneficiarilor, consilierii Serviciului monitorizează cazurile direcționate spre asistență și protecție. Monitorizarea se realizează prin contactarea telefonică a persoanelor cu dizabilități, dar și a organelor competente la care au fost direcționate acestea, dar și prin alte modalități.
După finalizarea convorbirii, consilierul Serviciului consemnează aceasta în registrul de evidență a apelurilor, respectând forma și procedura stabilită de către prestatorul de servicii în conformitate cu legislația privind protecția datelor cu caracter personal. Datele vor fi păstrate de prestatorul de serviciu timp de trei ani, fiind utilizate în scopuri statistice sau de cercetare. Apelurile sunt înregistrate și în format audio, fiind păstrate de prestatorul de serviciu timp de un an.
De asemenea, documentul conține și Standardele minime de calitate pentru Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități. Prestatorul de servicii asigură condiții decente de muncă personalului Serviciului și posibilități tehnice de funcționare în regim non-stop (24 de ore/7 zile pe săptămână) pentru toți beneficiarii Serviciului.
Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități a fost lansat în luna ianuarie 2017 și pilotat de societatea civilă, în cadrul unui proiect finanțat de UE.
Conform raportului de activitate, pe parcursul a doi ani au fost recepționate 3207 apeluri, iar în anul 2018 numărul acestora a crescut cu 22% comparativ cu 2017. Serviciul nu este destinat exclusiv persoanelor cu dizabilități, dar și membrilor comunității, profesioniștilor în domeniu, precum și familiilor persoanelor cu dizabilități.
Cheltuielile ce țin de organizarea și funcționarea Serviciului de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități se vor efectua în limitele alocațiilor prevăzute anual în bugetul de stat, precum și din alte surse. În Legea bugetului de stat pentru anul 2019 au fost aprobate mijloace financiare în sumă de 963,3 mii lei pentru contractarea serviciului de către Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.